Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان یزدی برای کشت بهاره صبر کنند

رییس سازمان جهادکشاورزی یزد از کشاورزان استان خواست در کاشت محصولات بهاره عجله نکنند و در زمان مناسبت و با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه نسبت به کشت محصول اقدام کنند.

کشاورزان یزدی برای کشت بهاره صبر کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، سید جمال سجادی‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایانا به کشاورزان مناطق سردسیر استان توصیه کرد: حفاظت و مراقبت از گلخانه ها، سالن‌های پرورش قارچ و مرغداری‌ها را در برابر سرما و وزش باد جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: در زمان کاهش دما برای جلوگیری از سرمازدگی نسبت به محلول پاشی با کودهای پتاسیم در بازه زمانی ۱۰ صبح تا ۱۵ بعد از ظهر اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه دامداران و زنبورداران نسبت به توصیه های سازمان هواشناسی جدی باشند یادآورشد: دامداران و زنبورداران از چرای دام و نگهداری کلنی های زنبور عسل در ارتفاعات و مسیل های فصلی استان خودداری کنند.

وی همچنین یادآور شد: کشاورزان ، باغداران و دامداران استان به هشدارها و اطلاعیه های اداره کل هواشناسی و سامانه تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) برای جلوگیری از خسارت احتمالی توجه کنند.

سجادی پور با بیان اینکه توجه و اطلاع رسانی‌ به موقع هواشناسی در کاهش میزان خسارت به بخش کشاورزی و دامداری بسیار تاثیرگذار است ، افزود: در مواقع کاهش دمای هوا،  کشاورزان از ابزارهای مختلف برای جلوگیری از سرمازدگی استفاده کنند.

وی با اشاره به کاهش دما و سردی هوا در برخی مناطق کشاورزی استان در هفته جاری از جمله ابرکوه و خاتم ، اظهارکرد: ضرورت دارد کشاورزان با توجه به اعلام  وضع هوا توسط اداره کل  هواشناسی برای جلوگیری از سرمازدگی، درختان بارور را در برابر سرما محافظت کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی یزد ، اضافه کرد: کمتر از ۱۵ درصد مردم استان در روستاها سکونت دارند که تامین معیشت آنها از طریق  کشاورزی ، دامداری و دامپروری  است .

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان استان در سال زراعی ۹۸-۹۷ بر اثرحوادث غیر مترقبه شامل  سیل ، تگرگ ، سرمازدگی ، توفان ،آفات و امراض گیاهی و دامی در مجموع ۶ هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال خسارت دیدند.

بارش سال زراعی گذشته (۹۸-۹۷) برابر۱۲۷ میلیمتر بوده است.

سجادی پور پیشتر به ایانا گفته بود : با وجود تداوم ۲ دهه آثار خشکسالی و کم آبی با استفاده از روش‌های آبیاری نوین در سال زراعی( ۹۸ – ۹۷) یک میلیون و ۷۲۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید شد.

وی بیان کرد : ۵۹۰ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۳ هزار تن محصول باغی، ۵۳۳ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن نیز محصول های دامی در سال زراعی گذشته در استان تولید شد.

عمده درآمد کشاورزان استان مربوط به بخش باغبانی استان است که ۷۱ درصد اراضی قابل کشت به محصولات باغی که عمدتا پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصول باغی را شامل می‌شود، اختصاص دارد.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زارعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

مجموع اراضی قابل کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۴ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید