Iranian Agriculture News Agency

صادرات ۲۲۰ هزار شاخه گل زینتی از یزد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: برای ترویج و توسعه کشت گل‌های زینتی در این استان و ایجاد اشتغال پایدار در هر هکتار به متقاضیان تا سقف ۳۵ میلیارد ریال وام ارزان‌قیمت پرداخت می‌شود.

صادرات ۲۲۰ هزار شاخه گل زینتی از یزد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، اکبر شیخ علیشاهی افزود: در چارچوب سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی نسبت به توسعه گلخانه‌ها، پرداخت تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ با سود ۷ درصد در مناطق غیر برخوردار با بازپرداخت ۶ ساله و ۹ درصد در مناطق برخوردار برای تولید انواع محصولات گلخانه‌ای، سبزی، صیفی و گیاهان زینتی فراهم است.

وی خاطرنشان کرد: تولید گل‌های زینتی یکی از محصولات کم آبخواه و با ارزش افزوده بالاست که علاوه بر اشتغالزایی،درآمد خوبی نصیب کشاورزان می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به تداوم خشکسالی و کم ‌آبی، رویکرد سازمان جهاد کشاورزی یزد بر تغییر الگوی کشت و ترویج گیاهان کم آبخواه با ارزش اقتصادی بالاست.‌ شیخ علیشاهی اظهارکرد: دراستان یزد ۱۳.۵ هکتار زمین‌کشاورزی به صورت باز و گلخانه‌ای به کشت گل‌های زینتی اختصاص دارد.

وی بابیان اینکه بخشی از گل‌های زینتی تولیدی استان نیز به خارج صادر می‌شود، اظهار کرد: امسال ۲۲۰ هزار شاخه گل‌های زینتی به کشورهای گرجستان و قرقیزستان صادر شده است.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان یزد با بیان اینکه امسال ۱۶ میلیون شاخه انواع گل‌های زینتی هم در بازار استان‌های کشور عرضه شد، گونه‌های گل‌ زینتی استان را رز، گلایول، « ژربرا» و «لیسیانتوس» ذکر کرد که بیشتر در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای تولید می‌شود.وی تعداد واحدهای گلخانه‌ای پرورش گل‌های زینتی استان یزد را ۲۶ واحد اعلام کرد و یادآور شد: شهرستان‌های تفت، یزد، مهریز و اشکذر از مناطق عمده تولید گل‌های زینتی استان است.شیخ علیشاهی با تشریح مزیت‌های تولید محصول کشاورزی در فضاهای بسته که منجر به‌صرفه‌جویی در مصرف آب و با ارزش اقتصادی بالا می‌شود، اضافه کرد: در استان یزد ۳ هزار و ۵۰۰گلخانه دار در بخش کشاورزی مجوز فعالیت دارند.

این استان با وجود محدودیت ‌منابع آب‌های زیرزمینی و کاهش بارندگی‌ها، هم‌اکنون از لحاظ تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی برحسب نوع محصول در رتبه‌های دوم الی پنجم کشور قرار دارد و رتبه تولید محصول کشاورزی و دامی یزد بالاتر از برخی استان‌های مستعد و برخوردار از منابع آب ‌و خاک است.

وی با تبیین اهمیت استفاده از آب مجازی در بخش کشاورزی تاکید کرد: در بخش‌هایی همچون دام و طیور و گلخانه‌ها با ۴ درصد آب مصرفی، نزدیک به نیمی از تولید به دست می‌آید و ضرورت دارد کشاورزان برای تولید محصولات کم آبخواه تلاش خود را در این بخش مضاعف کنند.

زمین‌های قابل‌ کشت استان یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود.سالانه افزون بر یک ‌میلیون و ۶۳۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی به همت ۷۰ هزار بهره‌بردار در این حوزه تولید می‌شود که شامل ۷۹۰ هزارتن محصولات زراعی و باغی، ۴۶۰هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزار تن محصولات دامی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید