Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد:

دهکده روستایی تیرجرد ابرکوه ، برای گردشگری و کشاورزی مناسب است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: مجموعه دهکده تاریخی تیرجرد ابرکوه با ۱۶۰ هکتار مساحت، علاوه بر امور تولیدی، برای فعالیت های صنعت گردشگری نیز مناسب است.

دهکده روستایی تیرجرد ابرکوه ، برای گردشگری و کشاورزی مناسب است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، سید جمال سجادی پور در بررسی روند بازسازی و مرمت مجموعه که امام جمعه و جمعی از مسوولان محلی ابرکوه حضور داشتند، به خبرنگار ایانا افزود: با توجه به چاه کشاورزی موجود، علاوه بر پرورش ماهی خوراکی و زینتی، مرغ بومی نیز می توان پرورش داد .

وی اضافه کرد: در واحد یادشده ، علاوه بر ایجاد تولید محصولات کشاورزی و دامی در کنار آن بحث اقامت و گردشگری نیز مطرح است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به ظرفیت آن برای توسعه امور گردشگری و کشاورزی از مشارکت کارآفرینان و دست اندرکاران احیای آن که به زنجیره کار اقتصادی ، گردشگری و کشاورزی توجه دارند، قدردانی کرد.

سجادی پور به تغییر کاربری مجموعه اشاره کرد و یادآور شد: طرح تغییر کاربری یک هکتار است که پرونده آن پس از تکمیل به یزد ارسال و در نشست کمیسیون تبصره یک،که نماینده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز حضور دارد، در این مورد تصمیم گیری می شود.

 وی با بیان اینکه در این مجموعه  اصالت بخش کشاورزی حفظ می شود ، یادآورشد: در این واحد  زمینه امور گردشگری ، کشاورزی و دامپروری فراهم است و این موضوع برای بسیاری از گردشگران جالب خواهد بود.

همچنین یکی از سرمایه‌گذاران گفت: این مجموعه یکی از بزرگترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری روستایی کشور است که در بخش مرکزی ابرکوه قرار دارد.

امیرحسین زرنگار میزان پیشرفت احیا و مرمت فار یک مجموعه را ۹۲ درصد و فاز دوم را ۴۰ درصد ذکر کرد و گفت: برای تکمیل کار ۳۵۰ میلیارد ریال نیاز است که تاکنون افزون بر ۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد : این مجموعه شامل ۲ قلعه تاریخی ، ۷۰ باب اتاق، ایجاد موزه شهدا، رستوران و کافی‌شاپ ، رصد ستارگان ، فضای ورزشی ، برکه، محل بازی کودکان، استخر ماهی گیری ، ۲ کیلومتر قنات و ۲۰ هکتار باغ میوه ، محل فرود بالگرد و حدود ۲۰ تخته سیاه چادر عشایر است که بر پایه زندگی روستایی مرمت و تکمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: با راه‌اندازی مجموعه به‌طور مستقیم برای ۱۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

قلعه تیرجرد ابرکوه متعلق به اوایل حکومت سلسله قاجاریه در ایران است و در سال ۱۳۸۶ به شماره ۱۹۰۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید