Iranian Agriculture News Agency

تجلیل رییس‌جمهور از ۶ نمونه ملی بخش کشاورزی یزد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: در سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی که با حضور رئیس جمهور، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، معاونین و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی و پیشگامان رونق تولید در تهران برگزار شد، از ۶نمونه ملی بخش کشاورزی استان تجلیل شد.

تجلیل رییس‌جمهور از ۶ نمونه ملی بخش کشاورزی یزد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، سید جمال سجادی‌پور با اعلام این خبر افزود: در سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی، افتخاری دیگر برای استان یزد رقم خورد و ۶ نمونه ملی در بخش های مختلف از این استان انتخاب و معرفی شدند.

سجادی‌پور نمونه‌های ملی بخش کشاورزی استان را امیرثقفی از بخش تعاونی‌های برتر دامداری، محمدحسین دهقانی محمدآبادی از بخش آب وخاک در رشته نگهداری و بهره‌برداری از قنات، محمدبیگمی از بخش ترویج در رشته سایت جامع الگوئی و الهام عظیمی در بخش ترویج در رشته کارشناس مسئول پهنه ، طاهره حیدری ترک آباد بخش ترویج رشته تسهیلگر نمونه و زلیخا حقیری میبدی در بخش دام و رشته بز سانن شیری برشمرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی بابیان اینکه هرکدام از نمونه‌های برتر استان در زمینه کاری خود منشاء خدمات و اثرات ارزشمندی هستند افزود: آقای امیرثقفی با راه اندازی 10 شرکت تعاونی دامداری با عضویت 15 هزار نفر دامدار منطقه و با ایجاد مراکزی چون کارخانه مدرن تولید خوراک دام ، کارخانه مواد لبنی، آزمایشگاه شیر، ایستگاه‌های متعدد جمع آوری شیر، انبارها و مراکز خرید و فروش محصولات دامی ، ایجاد مراکز پرورش،اصلاح نژاد و تکثیر بز مورسیا و...نقش برجسته ای را در ارتقای صنف دامپروری و اشتغال استان را داشته است.

همچینین آقای محمدحسین دهقانی بهره‌بردار نمونه نگهداری از قنات با زنده کردن شاخه قنات معروف علی آباد، احداث کانال بتونی، لایروبی قنات و مدیریت بهینه آن باعث افزایش تا 30لیتر آب این قنات شده است.

نمونه دیگر ملی آقای محمد بیگمی با اجرای سایت جامع الگویی، بازسازی پایلوت سیستم تحت فشار در سطح 20 هکتار، افزایش 80 درصدی بهره‌برداری آب چاه، استفاده دو منظوره از آب استخر برای پرورش ماهی و اصلاح الگوی کشت خدمات ارزشمندی را ارائه داده اند.

علاوه بر این شاهد فعالیت موثر بانوان در رشد و پیشرفت بخش کشاورزی هستیم به طوریکه خانم الهام عظیمی به‌عنوان کارشناس مسئول نمونه پهنه با فعالیت هایی نظیر توسعه سامانه های نوین آبیاری، اجرای آبیاری تیپ، توسعه کشت دانه های روغنی، ترغیب کشاورزان به اصلاح الگوی کشت، جایگزینی سطوح محصولات کم آبخواه، برگزاری سایت‌های الگویی و غیره، همچنین خانم طاهره حیدری، تسهیلگر نمونه زن روستایی با راه‌اندازی صندوق اعتبارات خرد زنان و راه‌اندازی مشاغل خانگی و فرآوری محصولات دامی و کشاورزی و نیز خانم زلیخا حقیری میبدی با فعالیت در زمینه پرورش بز سانن و راه‌اندازی واحد 100 راسی که منجر به اشتغال برای 20  نفر تولید بیش از 1100کیلوگرم شیر به ازای هر راس و بازار فروش و کسب ارزش افزوده شده است.

وی توجه ویژه به موضوع کشاورزی پایدار، بهره‌وری منابع آب و خاک، حفظ محیط زیست، سلامت محصول، زنجیره‌های ارزش، مشارکت‌های مردمی و ارائه خدمات فنی و ترویجی غیردولتی را از جمله معیارهای سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی اعلام کرد.

لازم به ذکر است که برنامه انتخاب و معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی همه ساله با هدف ارج نهادن به زحمات این عزیزان و توسعه و ترویج کشاورزی دانش بنیان در عرصه‌های تولید برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید