Iranian Agriculture News Agency

کاهش ۲هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم در یزد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: سطح زیرکشت گندم در سال زراعی ۹۹ - ۹۸ از ۱۱ هزار و ۱۰۰ هکتار به ۹ هزار و ۱۰۰ هکتار کاهش یافت .

کاهش ۲هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم در یزد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، محمدعلی حاتمی‌زاده مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی این استان در این زمینه افزود:  با توجه به تداوم ۲دهه خشکسالی و افت سطح آب های زیر زمینی و تغییر الگوی کشت به محصول های کم آبخواه و افزایش سطح زیرکشت باغ ها نظیر پسته و زیتون و گیاهان گلخانه ای علت کاهش سطح زیرکشت است .

این مسئول زراعت استان بابیان اینکه کاشت گندم از اوایل آبان ماه در استان آغاز شد و تا اواخر آذرماه ادامه داشت ، خاطرنشان کرد: افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی  هم به کشت محصول جو به روش مکانیزه اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: در اجرای این طرح ۵۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم از ارقام بهادران، سیستان ، نارین ، سیوند ، برزگر و ۱۰۴ تن بذر گواهی شده جو از ارقام نصرت و نیز ۲ هزار و ۱۷۰ تن کود شیمیایی فسفات ، ازته و پتاس نیز توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ‌های ابرکوه ، خاتم، و بهاباد از مناطق عمده کشت گندم و جو استان است، افزود: کشاورزان نسبت به بیمه مزارع گندم خود در برابر حوادث غیرمترقبه طبیعی اقدام کنند.

حاتمی زاده یادآور شد: کشاورزان در این صورت  می توانند علاوه بر بهره مندی از تامین کود شیمیایی مازاد بر سهمیه و اختصاص وام بانکی ، به ازای هر هکتار سطح زیرکشت گندم و جو ،۱۱ هزار تومان پرداخت کنند و در صورت بروز حوادث غیرمترقبه تا سقف ۷۰ درصد خسارت در هر هکتار، سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان غرامت به آنها پرداخت می شود .

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد به کشاورزان توصیه کرد: برای افزایش عملکرد محصول، بهره برداران با رعایت اصول تغذیه گیاهی به عنوان شعار دوره کاشت و کنترل علف های هرز و با به کارگیری یافته های جدید توسط کارشناسان جهاد کشاورزی آشنا شوند.

مدیر آب ‌و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد هم به خبرنگار ایانا گفت: برای بهره‌وری هرچه بهتر منابع آبی در حوزه کشاورزی استان از سال ۱۳۷۰ تاکنون سامانه نوین آبیاری در ۲۷ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و باغی استان اجرا شده است.

سید علی‌اصغر مصطفوی افزود: این طرح با کمک های بلاعوض و مشارکت کشاورزان اجرا  شد و دولت امسال ، برای اجرای طرح ‌های آبیاری نوین ۴۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض مصوب کرد.

وی اظهارامیدواری کرد: این مبلغ  با تلاش کشاورزان کاملا تخصیص یابد و  با پرداخت این میزان کمک سه هزار و ۵۰۰ هکتار دیگر اراضی به سامانه نوین آبیاری( قطره ای ، بارانی و نواری ( تیپ) تجهیز خواهد شد.

این مسئول یادآور شد: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری یادشده ظرفیت صرفه‌جویی آب به ازای هر هکتار حدود سه هزار مترمکعب است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید