Iranian Agriculture News Agency

برای نخستین بار در ابرکوه ، ۲.۵ تن محصول زرشک خشک برداشت شد

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: برای نخستین بار ۲.۵ تن محصول زرشک خشک از سوی یکی از کشاورزان به نام «احمد کارگر» در روستای اسدآباد دهستان اسفندآباد از توابع بخش بهمن این شهرستان برداشت شد.

برای نخستین بار در ابرکوه ، ۲.۵ تن محصول زرشک خشک برداشت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، مهدی غیب الهی مدیر جهاد کشاورزی  ابرکوه افزود: با توجه به کم آبخواه بودن درخت زرشک ، این میزان محصول از سه هزار و ۸۰۰ مترمربع باغ این بهره بردار برداشت شد.

وی با بیان اینکه روستای اسدآباد از مناطق کم آب استان یزد در ابرکوه است ، اظهار کرد: برای توسعه و ترویج کاشت این گیاه که ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی خوبی هم دارد مدیریت جهاد کشاورزی آماده هرگونه همکاری با کشاورزان برای افزایش سطح زیرکشت درختان زرشک است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه پیش بینی کرد که با توجه به تداوم ۲ دهه خشکسالی و تغییر الگوی کشت و ارزش افزوده این محصول و ۲۰ متقاضی سطح زیرکشت این گیاه در سال زراعی آینده از سه هزار و ۸۰۰ متر مربع  به ۶ هکتار برسد .

وی بابیان اینکه فصل برداشت زرشک پاییز است ، خاطر نشان کرد: اطلاعات تولید این محصول نشان می دهد که کشت آن در این شهرستان در برابر کم آبی و زمستان مقاوم است.

این کشاورز ابرکوهی به کشاورزان توصیه کرد: برای جلوگیری از مهاجرت و سکونت در حاشیه شهرها برای رشد و توسعه منطقه به توسعه این محصول توجه کنند.

کارگر ادامه داد: مساعد بودن شرایط آب و هوایی و همچنین خاک مطلوب این شهرستان سبب شده است تا گیاه زرشک با کیفیتی عالی در این روستا تولید شود.

این گیاه علاوه بر زیبایی شکوفه های خوشه ای آن در اواخر بهار و اوایل تابستان، در فصل پاییز نیز دانه های خوش رنگ آن چشم ها را خیره می کند و کاملا مقرون به صرفه بوده و به دلیل داشتن ویتامین سی(C) ، خواص آنتی بیوتیکی و ضد سرطانی و پایین آورنده قند و کلسترول خون بسیار ارزشمند است و حتی شاخه، ریشه، برگ، پوست و میوه و آب میوه آن برای درمان بسیاری از بیماری ها بسیار موثر است.

آب مورد نیاز ۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت شهرستان ابرکوه از ۶۴۸ حلقه چاه کشاورزی و ۱۱رشته قنات تأمین می‌شود که با مصرف این میزان آب ۱۹۰ هزار و ۲۰۰ تن محصول زراعی ، باغی در این شهرستان تولید می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید