Iranian Agriculture News Agency

اختصاص۴۱۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین

مدیر آب ‌و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد می‌گوید: برای بهره‌وری هرچه بهتر منابع آبی در حوزه کشاورزی استان از سال ۱۳۷۰ تاکنون سامانه نوین آبیاری در ۲۷ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و باغی استان اجرا شد.

اختصاص۴۱۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، سید علی‌اصغر مصطفوی افزود: این طرح با کمک‌های بلاعوض و مشارکت کشاورزان اجرا  شد و دولت امسال، برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین ۴۱۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض مصوب کرد. امیدواریم این مبلغ با تلاش کشاورزان کاملا تخصیص یابد و  با پرداخت این میزان کمک سه هزار و ۵۰۰ هکتار دیگر اراضی به سامانه نوین آبیاری( قطره ای ، بارانی و نواری ( تیپ) تجهیز خواهد شد.

این مسئول یادآور شد: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری یادشده ظرفیت صرفه‌جویی آب به ازای هر هکتار حدود سه هزار مترمکعب است.

وی اجرا و توسعه طرح‌های آبیاری نوین را در استان ضروری خواند و گفت: کشاورزان و مسوولان باید تمامی مساعی خود را برای راهکارهای استفاده و بهره وری بهتر از آب بخش کشاورزی‌ به کار گیرند.

مدیر آب ‌و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد تصریح کرد : در اجرای سامانه یادشده شهرستان‌های ابرکوه ، خاتم و تفت پیشتاز بودند و بیشترین اجرا را در بخش آبیاری نوین داشته‌اند.

وی استقبال کشاورزان از اجرای سامانه نوین آبیاری را نسبتاً خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: نبود ثبات و افزایش قیمت لوازم آبیاری نوین ، پایین بودن توان مالی آنها برای پرداخت خودیاری و خرده مالکی کشاورزان از جمله چالش‌هایی است که در این حوزه دیده می‌شود.

مصطفوی بابیان اینکه هم‌ اکنون سالانه ۸۲ درصد منابع آبی یزد به میزان ۹۲۲ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود ، تصریح کرد: بر اساس طرح تعادل بخشی سفره‌های آب زیر زمینی در یک برنامه چند ساله بایستی مصرف آب در این بخش با ارتقای راندمان آبیاری و اصلاح الگوی کشت کاهش یابد .

این کارشناس بخش آب ‌و خاک یزد افزود: دولت برای تجهیز هر هکتار زمین‌های کشاورزی و سامانه‌های آبیاری موضعی هم اکنون ۱۳۰ میلیون ریال و سامانه کم‌ فشار ۵۸ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید