Iranian Agriculture News Agency

۴۲ هزار تن محصول گلخانه‌ای یزد به خارج صادر ‌شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد می‌گوید: با هدف توسعه کشت محصولات کم آبخواه و صرفه جویی در مصرف آب در سال زراعی ۹۹- ۹۸ مبلغ ۵۵۲ میلیارد ریال وام ارزان قیمت برای ایجاد ۴۶ هکتار گلخانه به کشاورزان پرداخت شد.

۴۲ هزار تن  محصول گلخانه‌ای یزد به خارج صادر ‌شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، محمدحسین ملانوری پیشتر به ایانا گفته بود: در این مدت در سطح ۷۲ هکتار اراضی شهرستان های یزد و اشکذر ، طرح توسعه کشت گلخانه ای با مشارکت بخش خصوصی و با همکاری ۱۴۰ نفر از تولید کنندگان به اجرا درآمده است.

به گفته وی در این مدت متقاضیان احداث ۲۶ هکتار محصولات گلخانه ای بدون دریافت وام بانکی منابع مالی لازم را از محل سرمایه و اندوخته های شخصی خود تامین و پرداخت کردند.

این مسئول بخش کشاورزی استان اضافه کرد: با اجرای طرح یادشده در سطح یادشده  علاوه بر افزایش ۱۷ هزار تن محصول که بیشتر خیار سبز است ، زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر فراهم شده است.

معاون جهاد کشاورزی استان یادآور شد : هزار و ۶۹۰ هکتار اراضی استان به محصولات گلخانه‌ای اختصاص دارد که سالانه  از این مقدار سطح زیرکشت ۴۸۵ هزار تن محصول تولید و روانه بازارهای داخلی و عمدتا خارجی می شود.

ملانوری تصریح کرد: پارسال ۶۰ درصد معادل ۴۲ هزار تن  محصول به بازارهای روسیه و عراق و  حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شد .

وی بابیان اینکه یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را دارد، تصریح کرد: تاکنون در این بخش زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر فراهم شده است.

ملانوری خاطرنشان کرد: تولید محصول در فضای باز هر هکتار ۳۰ تن و در گلخانه های معمولی ۳۰۰ تن و در گلخانه های جدید  (N. f. t ) بالای ۶۰۰ تن است و در این زمینه  مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز ۱۰ برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید