Iranian Agriculture News Agency

تلاش برای افزایش خوداتکایی کشور در تولید برنج

تلاش برای افزایش خوداتکایی کشور در تولید برنج

مریم حسینی - رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور

موسسه تحقیقات برنج کشور از سال 1394 اقدام به جمع‌آوری، احیا و حفظ کلکسیون فعال ارقام برنج محلی در سراسر کشور  کرده و هم‌اکنون کلکسیون فعالی شامل  ارقام محلی، اصلاح‌شده و ارقام خارجی را در دست دارد، همچنین لاین های خالص و جمعیت‌ها برای برنامه‌های معرفی ارقام و کلکسیونی برای میکروارگانیسم‌های فعال در شالیزار شامل (حشرات، عوامل بیماری‌زا، علف‌های هرز) نیز در موسسه تحقیقات برنج کشور ایجاد شده است.

تکمیل کلکسیون‌های فعال و استفاده در پروژه‌ها به‌منظور کمک به کاهش عوامل خسارت زا در شالیزار نیز از  برنامه آتی این موسسه تحقیقاتی است.

موسسه تحقیقات برنج کشور به‌عنوان یک موسسه ملی تک‌محصولی تلاش دارد با فعالیت در این محورها و انتقال آخرین یافته‌ها به کشاورزان در جهت افزایش تولید برنج داخلی و رسیدن به خودکفایی قدم‌های مؤثری بردارد؛ این موسسه در محورهای مختلف فعالیت می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها شامل به‌نژادی، به‌زارعی، تولید بذر و ذخایر ژنتیکی است.

این موسسه در محور به‌زراعی ضمن پایش مستمر مزارع کشاورزان و ارائه آخرین یافته‌ها جهت حصول عملکرد بالاتر،  مواردی از جمله کاهش عوامل خسارت زا (آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز)، ارائه توصیه‌های کودی و تغذیه خاک و گیاه، تلاش برای افزایش ضریب مکانیزاسیون، ارائه دستورالعمل‌های بهزارعی ویژه ارقام جدید، کاهش ضایعات پس از برداشت و افزایش بهره‌وری مصرف آب را در برنامه‌های پژوهشی خود دارد. طی سال های 1392 تاکنون در زمینه‌های اندازه‌گیری آب مصرفی در روش های مختلف کاشت و ارائه روش آبیاری تناوبی به‌صورت برنامه مدون با همکاری سایر دستگاه‌ها (آب منطقه‌ای، سازمان‌های جهاد کشاورزی، هواشناسی و..‌) برای مدیریت آب قابل‌دسترس در هرسال اقدامات موثری انجام شده است. علاوه بر این،  دستورالعمل‌های زراعی ویژه ارقام جدید ( گیلانه، رش، تیسا و آنام) تهیه و  در زمینه انتشار نشریات فنی و دستورالعمل‌ها و کتاب در خصوص مکانیزاسیون و مراحل برداشت و پس از برداشت، برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارائه آخرین یافته‌ها به بهره‌برداران و توانمندسازی کشاورزان و کارشناسان و همچنین ارائه توصیه‌های کودی به کشاورزان به منظور حصول نتیجه مطلوب در ۱۲۰۰۰ مزرعه با همکاری بسیج مهندسین کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه‌ها اقدام شده است.

در این راستا، آزمایش‌های مرتبط و تأیید تعدادی سموم کم‌خطر و مؤثر جهت کنترل علف‌های هرز، بیماری بلاست و آفات باهدف کاهش هزینه‌های تولید و حفظ محیط‌زیست و سلامت محصول انجام شده و ادامه فعالیت‌های مذکور و انتقال دانش به کشاورزان در قالب طرح یاوران تولید و محققان معین باهدف افزایش تولید کاهش هزینه‌ها با به‌کارگیری یافته‌های بهزراعی از برنامه‌های آتی این موسسه است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید