Iranian Agriculture News Agency

طعم خوش تولید سبز

طعم خوش تولید سبز
 
 

علیرضا صفاخو
صبح امروز پنجشنبه دوم مرداد رئیس‌جمهوری و خاوازی وزیر جهادکشاورزی در قالب یک ویدیوکنفرانس و برنامه ویژه به مرکزیت مهریز استان یزد در قالب «پویش ملی جهاد برای جهش تولید» توانایی و استعدادی را در بخش کشاورزی ده‌ها استان کشور به نمایش خواهند گذاشت که ماحصل اختصاص حدود 3400 میلیارد تومان سرمایه به بخش‌هایی است که در زمینه تولید پایدار و متناسب با شرایط اقلیمی کشور و همچنین مراعات حال آب و خاک از جمله طرح‌های خاص و ماندگار حاصل تعامل بخش دولتی و خصوصی است. در واقع جذب 60 درصد این اعتبار از سوی بخش خصوصی هنری است که در کنار اعتبار دولتی پیش‌بینی شده موجب اشتغال مولد 10 هزار جوان ایرانی خواهد شد.

در این میان آنچه اهمیت در خور توجهی دارد این است که بهره‌گیری از سیستم‌های نوین و مدرن کشت‌های کنترل شده از جمله الزاماتی است که متولیان تولید به ویژه در حوزه کشاورزی و مسئول سیاست راهبردی امنیت غذایی باید به آن توجه کنند و در این وادی صرف دادن شعار خوداتکایی منجر به خودکفایی در محصولات استراتژیک نخواهد شد. در واقع توجه ویژه دولت و ترغیب بخش خصوصی به رونق سریع کشت‌های گلخانه‌ای به ویژه در استان‌های گرم و با اقلیم خشک و نیمه‌خشک مانند یزد، اصفهان و... می‌تواند از سویی موجب استفاده از کارایی 10 برابری مصرف آب به ازای تولید هر کیلوگرم محصول و به همین میزانم افزایش عملکرد تولید محصول در واحد سطح نسبت به فضای باز شود.

کمااینکه وقتی شنیده می‌شود در آیین امروز دوم مرداد 99 فاز اول یک شهرک گلخانه‌ای در شهرستان مهریز استان یزد به مساحت ۱۵ هکتار با قابلیت‌هایی مانند سازه‌های احداثی تماما مدرن و کشت بصورت هیدروپونیک و دارای زنجیره ارزش و با استفاده از تکنولوژی روز جهان از جمله سیستم NFT (کشت در محیط هیدروپونیک آبی و بازچرخانی آب) در آستانه بهره‌برداری است؛ نشان‌دهنده این است که با اندکی تدبیر و هدایت هدفمند منابع ارزی و ریالی می‌توان استان‌های خشک و کم آب را نیز سرسبز و معدن تولید انواع سبزیجات و صیفی‌‎جات کرد. اقدامی که در مورد همین شهرک واقع در مهریز یزد، خواهد توانست با سرمایه 78میلیارد تومانی از سویی یکی از خاص‌ترین پروژه‌های مراسم امروز باشد و در عین حال الگویی هم جهت ایجاد شوق‌آفرینی بیشتر برای تسریع روند کشاورزی گلخانه‌ای در ایران گردد که روند خشکی آن امری است که دیگر یک پدیده یا مورد غافلگیرکننده نیست.

در واقع به بیان دیگر در کنار انواع انتقاداتی هم که شامل حال دست اندرکاران بوده و هست اما انجام این دست طرحها و پروژه‌ها که به نوعی تولید سبز و پایدار است و ضمن اشتغال‌زایی منجر به دلگرمی و بخشیدن نفس تازه به بخش کشاورزی است "طعم خوشی" را به مذاق مخاطب می‌چشاند که نمی‌توان از آن چشم پوشید.

منبع: روزنامه آفتاب یزد

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید