Iranian Agriculture News Agency

برای زندگانی بهتر، بیابان‌ها را آباد کنید

برای زندگانی بهتر، بیابان‌ها را آباد کنید

سید آهنگ کوثر - استاد فرهیخته آبخوان‌داری

عضو هیات علمی بازنشسته بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس به مناسبت بزرگداشت روز بیابان زدایی و تقارن آن با روز شهادت امام صادق (ع) در گفتگو با خبرنگار ایانا در استان فارس، فرا رسیدن روز جهانی بیابان‌زدایی را تبریک گفت و جوانان را به تلاش در زمینه بیابان‌زدایی ترغیب کرد، در ادامه متن پیام این اندیشمند را بخوانید:

به نام فروزنده باران‌ها، روان‌کننده تندآب‌ها و آفریدگار آبرفت‌های درشت دانه. زیستگاه پسندیده نخواهد بود مگر با وجود سه چیز هوای پاکیزه، آب فراوان و گوارا و زمین بارور. به نظر شما این گفتار خردمندانه از کیست؟

شاید آنها که از جنبش‌های زیست محیطی 60 سال گذشته آگاه باشند، راشل کارسون در نظرشان مجسم می‌شود که در سال 1335 کتاب «بهار خاموش» را نگاشت و ما را به آینده تاریکی که به سوی آن می رفتیم، آگاه ساخت.

زیاد منتظرتان نگذارم؛ حضرت امام جعفر صادق که درود ما بر روان پاک او باد، چنین فرموده است. می‌خواهیم همراه با گفتن تسلیت به مناسبت شهادت آن حکیم و شاد‌باش به دلیل تقارن روز بیابان‌‌زدایی با شهادت آن امام اندیشمند، شما را به نیکویی‌های بیشتر بیابان‌ها آگاه کرده و برای داشتن زندگانی بهتر، نه زیستن؛ این‌گونه که در شهر با آن دست به گریبانیم، به رفتن بیابان‌ها و آباد کردن آن‌ها تشویق کنم.

همکاران ما افزون بر 60 سال است که با تثبیت ریگ‌های روان و احیای آبخیزها، بخش‌هایی از بیابان‌های ما را به زیستگاه‌های نیکوی انسانی و جانوری دگرگون ساخته‌اند، آبخوان‌دارها با گسترش سیلاب گل‌آلود بر خاک‌های فرسوده که بر فراز آبرفت‌های درشت‌دانه، قرار گرفته‌اند سعی در تحقق اندیشه آن امام محیط‌دوست دارند. با فراهم آوردن آب و تبدیل زمین‌های به اصطلاح موات به جنگل‌ها و کشتزارها، زندگانی را به بیابان‌ها باز می‌‌گرداند.

آب و خاک خوب برای رستن و بالندگی گیاهان سودمند لازمند و همینطور موجوداتی که هوا را پاکیزه می‌کنند.

آرزو دارم که جوانان ما سری به ایستگاه‌های تحقیقاتی آبخوانداری زده و بیابان‌زدایی را دست اول تجربه کنند، نزدیکترین نمونه برای ساکنان فارس و استان‌های همجوار، گربایگان فسا است. به آنجا رفته و باور کنید که می‌توانیم بیابان‌ها را بزدایم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید