Iranian Agriculture News Agency

تولید نانوجاذب مغناطیسی زئولیت برای جذب و حذف آفلاتوکسین ها از محصولات خوراکی

تولید نانوجاذب مغناطیسی زئولیت برای جذب و حذف آفلاتوکسین ها از محصولات خوراکی

دکتر حسین جعفری- رییس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

وجود آفلاتوکسین ها در محصولات کشاورزی و خوراک دام، از یک سو با کاهش کیفیت محصول سبب ضرر و زیان های اقتصادی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان شده و از سوی دیگر با مصرف محصول آلوده به آفلاتوکسین سبب بیماری های حاد و مزمن از جمله سرطان و جهش ژنتیکی و ... خواهد شد، محققین موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور برای کاهش یا حذف این ماده خطرناک از محصولات خوراکی مبادرت به «تولید نانوجاذب مغناطیسی زئولیت در جذب و حذف آفلاتوکسین ها» کردند.

برای اولین بار در دنیا، نانوزئولیت آهن طی روش شیمی سبز (شیمی سازگار با محیط زیست) توسط دکتر روح اله کرمی اسبو عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیماری های گیاهی طی پروژه مشترک بین موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، دانشگاه قم و دانشگاه آزاد اسلامی سنتز شد.

با توجه به ارزان بودن زئولیت طبیعی ارزش افزوده تبدیل زئولیت به نانو زئولیت بسیار بالاست. نانوزئولیت سنتز شده نسبت به زئولیت طبیعی در زمان بسیار کمتر (15 برابر سریع تر) عملیات حذف آفلاتوکسین ها را انجام داده و تا 99 درصد از آلودگی آفلاتوکسین ها را از محیط خارج کرده است. 

نانو زئولیت های سنتزی به‌دلیل سطح بسیار وسیعی که دارند در مقایسه با زئولیت طبیعی مقادیر کمتری مورد استفاده قرار خواهند گرفت و در نتیجه با کاهش حجم زئولیت در خوراک دام، حیوان می تواند از مقادیر بیشتری از منابع تغذیه‌ای بجای مواد معدنی استفاده نماید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید