Iranian Agriculture News Agency

هزینه‌های میلیاردی صداو سیما برای کم کاری در امنیت غذایی!

رقم هنگفت کمک دولت به برنامه‌های سلامت محور صدا وسیما چه ماحصلی داشت؟!

ایانا-گروه فرهنگ و هنر،هادی اعتمادی مجد: اگر از شما به عنوان یک بیننده تلویزیون بپرسند که یکی - دو برنامه سلامت محور جذاب این رسانه را نام ببرید، آیا واقعا چیزی به خاطرتان خواهد آمد؟! غیر از این واقعا چند بار تا به حال از طریق برنامه های تلویزیون بحث هایی نظیر امنیت غذایی و سلامت محوری در الگوی تغذیه با ادبیاتی ساده برای شمای بیننده تشریح شده است؟ بحث هایی که کاربردی باشند و اصطلاحا به درد زندگی تان بخورند؛ نه این میزگردهای گفت وگو محور کسالت بار که در قالبی تکراری و با کمترین شانس در جذب بیننده تقریبا در همه شبکه ها عرضه می‌شوند.

هزینه‌های میلیاردی صداو سیما برای کم کاری در امنیت غذایی!

صدا وسیما که 1500 میلیارد تومان بودجه در سال 97 در ردیف بودجه دولت به خود اختصاص داد، طی اعلام اخیر بانک مرکزی و گزارش پرداختی خزانه دولت، فقط در سه ماهه اول امسال حدود 642 میلیارد تومان از دولت دریافت کرده است. از این رقم، 46 میلیارد تومان از مبلغ کمک دولت به صدا وسیما باید صرف برنامه های سلامت محور می شده است. ولی آیا صدا وسیما دست کم در سه ماه گذشته توانست مدیریت مناسبی در هزینه کرد این 46 میلیارد تومان برای ساخت برنامه های اثر گذار در حوزه سلامت غذایی کند. با توجه به عدم ارائه گزارش دقیق در این باره از سوی سازمان مذکور  و با مروری بر روند برنامه سازی در آن بخوبی می توان دریافت که کم کاری آشکاری صورت گرفته است.

از سوی دیگر همانطور که بارها در ایانا به آن پرداختیم، اغلب شبکه های سیما در طلایی ترین تایم به ترویج مصرف مواد غذایی غیرمفید مثل روغنهای مایع یا هله هوله های بی خاصیت می پردازند. ضمن اینکه اصولا این رسانه کارکرد درستی در زمینه تبیین نکات مهم در زمینه سلامت غذایی نیز نداشته است.

کلایو سیل،جامعه‌شناس انگلیسی و صاحب‌نظر حوزه «جامعه‌شناسی پزشکی» در بخشی از کتاب خود در این ‌باره می‌نویسد:«در سراسر مراحل زندگی، ما با منابع متعدد اطلاعات در مورد مطالب بهداشتی برخورد می‌کنیم که بیشتر آنها رسانه‌هایی از قبیل تلویزیون، فیلم، رادیو، روزنامه و مجله‌اند که پس‌ زمینه ثابت زندگی ما را تشکیل می‌دهند و حاوی پیام‌های متعدد تلویحی یا صریح در مورد سلامت و بهداشتند. یک نقطه آغاز برای این کتاب، بیان این حقیقت است که پیام‌های بهداشتی در رسانه‌های گروهی پرطرفدار، دارای تأثیر فراوانند و منبع مهمی در زندگی معاصر محسوب می‌شوند».

رادیو و تلویزیون، اما در برنامه هایی که در ساعت پیک روی آنتن می برند، کمتر به این مهم توجه دارند.

این در حالی است که بر اساس مطالعات انجام شده در رشته  «ارتباطات سلامت»، بر نقش قدرتمندی که ارتباطات انسانی و رسانه‌ای در ارائه مراقبت‌های بهداشتی، انتخاب روش درست تغذیه و ارتقای سطح سلامت ایفا می‌کنند، بارها تاکید شده است.

آنچه که در پربیننده ترین تولیدات تلویزیون اغلب لحاظ نمی شود.

اما همان طور که ذکرش رفت،اختصاص رقم چشمگیر 46 میلیارد تومان به صدا وسیما برای ساخت برنامه های سلامت محور دست کم برای بینندگان نمودی موثر و عینی نداشته است.

توزیع شیر در مدارس

 

 

یک پیشنهاد

استفاده از لبنیات از سنین پایه برای جلوگیری از بیماریهای مختلف بویژه پوکی استخوان در بزرگسالی برای داشتن جامعه ای پویا و سلامت همیشه مورد تاکید کارشناسان تغذیه بوده و هست. حال آنکه طرح کارآمدی همچون توزیع شیر در مدارس به عنوان یک راهکار سازنده و بنیادین مدتهاست به دلیل کمبود بودجه منتفی شده است.

 

دبیر انجمن صنایع لبنی چندی پیش در این باره گفته بود:«با توجه به آنکه در سال تحصیلی 97-96 اعتبارات لازم تامین نشد، توزیع شیر مدارس تا مهرماه سال آینده منتفی شد و اگر بودجه لازم در سال تحصیلی 98-97 بموقع تخصیص داده شود، توزیع صورت خواهد گرفت. با توجه به اهداف برنامه توسعه اقتصادی حداقل سرانه مصرف محصولات لبنی باید 165 کیلو باشد که به نظر می‌رسد تحقق این آرمان که دو برابر مصرف فعلی است، تنها با تخصیص یارانه امکان‌پذیر خواهد بود.

 

از سوی دیگر، وزیر آموزش و پرورش اواخر پارسال اعلام کرده بود «اگر 20 میلیارد تومان اعتبار جهت توزیع شیر در مدارس باید به وزارت آموزش و پرورش پرداخت شود تا بتوان عقد قرارداد انجام داد».

 

یعنی نیمی از بودجه ای که برای ساخت برنامه های سلامت محور به صدا و سیما داده شده، ولی این سازمان به بهانه کسری بودجه تمایل بیشتر به تبلیغ محصولاتی مثل آدامس یا تنقلات مضر دارد!

 

بد نیست دولت بویژه در شرایط اقتصادی حاضر که خیلی از اقشار مردم لبنیات را ناگزیر از سبد غذایی خود حذف کرده اند، این مبلغ را به جای صدا و سیما، در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا بتواند طرح توزیع شیر در مدارس را هرچه زودتر احیا کند. در این صورت دست کم امیدوار خواهیم بود که اگر این طرح به درستی پیاده شود، سلامتی نسل آینده کشور تضمین شده و بودجه های هنگفت چندین میلیون تومانی صرف هیچ و پوچ نشده است! ضمن اینکه از قِبَل این اقدام پیشنهادی، کمکی هم به صنعت دامداری در کشور خواهد شد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید