Iranian Agriculture News Agency

آرامش بازار، هدیه نوروزی مدیریت بخش کشاورزی

ایانا- عبدالحسین طوطیایی- پژوهشگر کشاورزی: در چند سال اخیر شاهد حضور پررنگ وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم متعادل عرضه و تقاضای میوه و محصولات غذایی اساسی بوده‌ایم که به‌طور سنتی بهای آن‌ها در ایام نوروزی دستخوش نوسانات شدیدی می‌شد. نوساناتی که در آن نه تولیدکنندگان و نه مصرف‌کنندگان بهره‌ای نداشته و هردوی این گروه شاهد سوروسات واسطه‌هایی بودند که رونق خود را بر سفره پرهزینه هر نوروز مردم جشن می‌گرفتند.

آرامش بازار، هدیه نوروزی مدیریت بخش کشاورزی

پس از اجرای قانون تمرکز و در آستانه نوروز 1393 که مدیریت بخش کشاورزی (با هدف اصلی حمایت از تولید) به کاهش التهاب قیمت‌ها در بازار پرداخت رسانه‌های نام‌آشنایی درصدد به چالش کشیدن این تلاش برآمدند. رسانه‌هایی که هم در کمبود و هم در بیش‌بود این کالاها (مانند آنچه در دو سال متوالی درباره پرتقال رخ داد) تنها می‌خواستند با نمایی دلواپسانه برای مردم، به ناکارآمدی «تنظیم بازار» مهر تأیید بنهند؛ اما در هر نوروز پس از سال 93 نقش یک مدیریت هوشمند و کم‌نمایش در تنظیم بازار این کالاها و در این مقطع زمانی مشاهده شد. نقشی که در ایام نوروزی اخیر بیش از هر زمانی تجلی داشت. چنین مدیریتی در ثبات بازار، زمانی بیشتر مورد تحسین‌ قرار می‌گیرد که هم‌زمان شتاب افزایشی غیرمترقبه‌ای در بازار ارز پدیدار می‌شود. البته باید نه‌تنها از این گروه از رسانه‌ها بلکه از همه تریبون‌های مختلف، برای عدم توجه به این آرامش برنامه‌ریزی شده شگفت‌زده بود. آیا به‌راستی این رسانه‌ها جز به شیوه نقدهایی به رنگ سرزنش، خود را رسانا نمی‌دانند؟ در بازتاب‌های ملی خود باید همراه مردمی باشیم که از سفره رنگین نوروزشان نیز شادمان و در آرامش بودند. بدون تردید اگر از کارگزارن تنظیم بازهم قدردانی کنیم آنگاه به نقدهای خود هم نیز اعتباری فراجناحی خواهیم داد.

البته در خلال این تلاش ستودنی مجریان تنظیم بازار باید به آموزش و اصلاح فرهنگ مصرفی جامعه نیز بپردازیم. مردم همواره باید بدانند در تحقق این آرامش تنها انتظار برخورداری یک‌سویه نباید داشته باشند. آن‌ها در این مجال‌ و از ورای این قدردانی باید نقش خود را در ایجاد ثبات در بازار دریابند. قبل از هر چیز باید باور داشته باشیم فراوانی بیش از نیاز در عرضه محصولات غذایی آن‌گونه که به زیان تولیدکنندگان بیانجامد، رونق تلقی نمی‌شود و چه‌بسا نشان از عدم تعادل در بازار دارد. جشن نوروزی زمانی نشانی از  شادمانی واقعی بر سیمای جامعه خواهد گذاشت که به بهای اندوه و ورشکستگی تولیدکنندگان نباشد. مردم باید درهرحال تا بتوانند از افراط در مصرف اجتناب و با کاهش در ضایعات، دوشادوش تولیدکنندگان نقش شکوفایی بر بوم معیشت پایدار خود زده و سهم خود را در مدار اقتصاد کلان کشور ایفا کنند. معیشتی که در بحران خشک‌سالی حال حاضر بیش از هر زمان دیگر در معرض تهدید قرار دارد. نوروز و بهار وقتی شادمانه پا به خانه‌های ما خواهد گذاشت که بر سفره‌هایی ایرانی بنشینیم. سفره‌هایی که اگر هم خالی، اما به ننگ میوه‌های وارداتی رنگ نمی‌گیرد. در این مجال باید زحمات شبانه‌روزی کارگزاران تنظیم بازار را در وزارت جهاد کشاورزی قدر دانسته و آرامش امسال را به‌مثابه عیدی آنان به مردم پاس بداریم. امیدواریم  سالهای آینده با نام و خود استقلال و اتکاء به ظرفیت‌های درون آغاز شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید