Iranian Agriculture News Agency

همزمان با ایام‌الله دهه فجر؛

بهره برداری از ۱۳ طرح صنایع تبدیلی در گیلان

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به فعالیت بیش از دو هزار واحد صنایع تبدیلی در استان، گفت: دهه فجر ۱۳ طرح در این حوزه بهره برداری می شود.

بهره برداری از ۱۳ طرح صنایع تبدیلی در گیلان

به گزارش خبرنگار ایانا، قاسم جوادزاده مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به افتتاح طرح‌های حوزه صنایع تبدیلی در ایام دهه فجر، گفت: ۱۳ طرح صنایع تبدیلی و غذایی با فرآوری مواد اولیه کشاورزی گیلان با ظرفیت ۳۷ هزار تن فرآوری به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه برای این ۱۳ طرح حدود ۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است، افزود: این طرح‌ها به طور مستقیم برای ۱۱۱ نفر اشتغالزایی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه همه این واحدها پروانه بهره برداری کسب کردند، تصریح کرد: هفت میلیارد تومان از سرمایه گذاری‌های انجام شده در این طرح‌ها از محل پرداخت تسهیلات و حدود ۸۳ درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

جوادزاده در ادامه به وجود ظرفیت‌های خوب حوزه صنایع تبدیلی در گیلان اشاره و بیان کرد: چند سالی است که سرمایه گذاران در حوزه صنایع تبدیلی گیلان فعالیت می‌کنند و مشارکت آنها بیانگر وجود قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالای این حوزه در استان است.

وی با بیان اینکه بیش از سه میلیون تن محصول کشاورزی در گیلان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس، بیش از دو هزار واحد تولیدی صنایع تبدیلی در گیلان فعالیت می‌کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: در واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی گیلان، ظرفیت عملی یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن با اشتغال ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر وجود دارد.

جواد زاده با اشاره به محصولات این واحدهای تولیدی اضافه کرد: محصول عمده این کارخانجات برنج، چای، زیتون، کیوی، مرکبات، مواد لبنی، خوراک دام و سردخانه‌ها و غیره است.

وی ادامه داد: در حوزه تعداد پروانه‌های بهره‌برداری رتبه نخست و در حوزه ظرفیت فرآوری رتبه چهارم و در حوزه اشتغال نیز رتبه دوم کشوری را داریم.

جوادزاده با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات حوزه صنایع تبدیلی گیلان مربوط به تأمین تسهیلات و نهاده‌های مورد نیاز برای کارخانجات است، گفت: تسهیلات عمدتاً در قالب تسهیلات موجود است در حالی که باید در قالب خط ویژه خاص صنایع تبدیلی به این حوزه کمک شود تا فعالان این عرصه رغبت بیشتری برای کار داشته باشند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تسهیلات صنایع تبدیلی از لحاظ کمیت خوب بوده اما در حوزه کیفیت نیازمند بازنگری و اصلاح است، افزود: ظرفیت یارانه‌ای این تسهیلات باید افزایش یافته و سود کارخانجات صنایع تبدیلی را نیز کاهش دهیم تا سرمایه گذاری این بخش افزایش یابد.

وی تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده و قوانین بیمه‌ای و مالیاتی و حمایتی صنایع تبدیلی باید افزایش یابد و در این صورت سرعت سرمایه گذاری و رشد در این حوزه بیشتر می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید