Iranian Agriculture News Agency

افزایش پرورش راتون در شالیزارهای استان گیلان

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی گیلان گفت: اگرچه باراش باران موجب ورس و خسارت به برخی از شالیزارهای استان شد اما با رطوبتی که در شالیزارها پدید آمد، زمینه افزایش پرورش راتون در شالیزارهای استان فراهم شده است.

افزایش پرورش راتون در شالیزارهای استان گیلان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، ابراهیم اکبرزاده با اشاره به اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تاکنون در ۲۱۶ هزار هکتار از این شالیزارها برداشت برنج انجام شده است، گفت: در ۱۶۰ هزار هکتار از این شالیزارها برداشت محصول به صورت مکانیزه انجام شده است.

وی افزود: به دلیل بارش باران هنگام برداشت محصول در ۱۴۹ هزار هکتار از این شالیزارها ورس یا خوابیدگی برنج صورت گرفت که این امر هزینه‌های برداشت برنج را برای کشاورزان افزایش داد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: اگرچه باران موجب خسران برنج شد اما با رطوبتی که در شالیزارها حاصل شده است، زمینه افزایش پرروش راتون در بین مزارع برنج گیلان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه راتون برنجی گران‌تر و خوش طعم‌تر از برنج اولیه است، ادامه داد: سال گذشته در ۸۰ هزار هکتار از شالیزارها راتون پرروش یافت و امسال با توجه آب و هوای خوبی که در پیش داریم، پیش ببنی می‌شود که در ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان راتون پرورش باید.

اکبرزاده تصریح کرد: با افزایش پرورش راتون کسری برنجی که با وجود ورس در شالیزارهای استان به وجود آمد، جبران خواهد شد و به این ترتیب برنج سفیدی که از راتون در گیلان به دست خواهد آمد بیش از سال گذشته خواهد بود.

وی گفت: کشاورزان نیز با فروش راتون که از بازارپسندی بالایی در بین مشتریان برخوردار است، خواهند توانست درآمد خود از تولید این محصول افزایش دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید