Iranian Agriculture News Agency

معرفی 4 لاین جدید برنج به کشاورزان گیلانی

رییس سازمان جهاد کشاورزی از طرح مشارکتی ارقام برنج در راستای توسعه کشت ارقام اصلاح شده پرمحصول و کیفی جدید برنج خبر داد و گفت: این طرح از طریق مقایسه ارقام در اراضی کشاورزان در حال انجام است.

معرفی 4 لاین جدید برنج به کشاورزان گیلانی

به گزارش خبرنگار ایانا در گیلان، «علی درجانی» با تاکید بر اینکه استفاده از ارقام اصلاح‌شده بذر برنج باعث افزایش بهره وری در تولید محصول و کاهش مصرف سموم می شود گفت: استفاده از بذر گواهی‌شده و ارقام اصلاح‌شده منجر می‌شود که محصول برنج یکنواخت تر برداشت شود و بهره‌گیری از کمباین نیز آسان تر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان کاهش هزینه تولید برنج را از مزایای استفاده از بذر گواهی‌شده و ارقام اصلاح‌شده عنوان کرد و افزود: طرح مشارکتی ارقام برنج در راستای توسعه کشت ارقام اصلاح شده پرمحصول و کیفی جدید برنج از طریق مقایسه ارقام در اراضی کشاورزان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هم اکنون طرح یاد شده در 4 شهرستان تالش، رشت، لاهیجان و رودسر اجرا می‌شود، تصریح کرد: در سال زراعی جاری و به منظور دست‌یابی به اهداف این طرح، 4 لاین جدید برنج با اولویت ارقام اصلاح شده کیفی و پرپتانسیل به همراه رقم شاهد محلی در شرایط زارع مورد کشت و زرع قرار گرفته است.

درجانی ادامه داد: این ارقام مورد ارزیابی های کمی و کیفی قرار خواهند گرفت که نتایج حاصله از آن در برنامه‌ریزی‌های زراعی استان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: ارقام طرح در یک شرایط اقلیمی و تیماری یکسان قرار گرفته و بر اساس شرایط منطقه ای و سیاست های زراعی استان انتخاب، تکثیر و ترویج خواهند شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: شالیکاران پس از مشاهده مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت، پرکردن فرم نظرسنجی و پخت در مرحله آخر به ارقام جدید امتیاز می دهند.

درجانی اظهار کرد: در پایان این طرح، پس از بررسی و مقایسه امتیازها، نتایج تحقیقات و کارشناسی، رقم جدید نام‌گذاری و با توجه به شرایط منطقه‌ای، سیاست‌های زراعی استان برای تولید به شالیکاران معرفی می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید