Iranian Agriculture News Agency

مبارزه با آفت مگس سفید در باغات چای شهرستان املش

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان املش از مشاهده آفت مگس سفید در باغات چای شهرستان همزمان با برداشت چین اول خبر داد.

مبارزه با آفت مگس سفید در باغات چای شهرستان املش

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، صفری با اشاره به اینکه شهرستان املش دارای ۴٨۵٠هکتار باغ چای و ٨٣٠٠ چایکار است گفت: این شهرستان تنها در سال گذشته با تولید ٢٣ درصد چای خشک و سبز کشور بیشترین سهم را در تولید چای داشته است.

وی افزود: این محصول یکی از پر طرفدار ترین نوشیدنی های دنیاست که در میان ایرانیان از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است، این گیاه علاوه بر اینکه یک نوشیدنی محسوب می شود، بعنوان یک گیاه دارویی با ارزش نیز تلقی می‌شود.

صفری اظهار کرد: آفت مگس سفید(سفید بالک) یک آفت پلی فاژ بوده که از انواع مختلفی از محصولات و درختان زینتی و باغی تغذیه کرده و بسرعت تکثیر می یابد. این آفت با مکیدن شیره گیاهی سبب تضعیف گیاه  و در جمعیت بالا موجب زردی و در نهایت خشکی و ریزش آن می شود.

مدیر جهاد کشاورزی املش در ادامه بیان کرد: با توجه به مصرف خوراکی برگ چای و تغییر رنگ، بو و مزه آن در صورت مصرف سموم شیمیایی، تنها راه کنترل این آفت، نصب-کارت های زرد است، از روش های مدیریت این آفت استفاده از گیاهان میزبان ترجیهی، علامت گذاری گیاهان آلوده به عنوان شاخص ارزیابی راهکار های کنترلی آفت و نیز کاربرد عوامل بیولوژیک (چند گونه زنبور و دو گونه کفشدوزک شکارگر) تجاری است.

صفری با اشاره به اینکه این آفت دارای میزبان های متعدد و و چندین نسل در سال بوده گفت: ممکن است نسل های بعدی آن با برداشت چین دوم و سوم چای همرمانی داشته باشد، بایستی پایش منظم با نصب کارت های زرد و بازدید از باغ صورت گیرد تا به محض مشاهده اقدام مناسب انجام شود.

وی افزود: در همین راستا بازدید های میدانی توسط کارشناسان ترویج با باغات چای شهرستان جهت بررسی پراکنش و جمعیت آفت مذکور در سطح شهرستان صورت گرفت و در تاریخ ۷ /۴ /۹۹ نصب کارت زرد در باغت چای کانون آلودگی توسط اکیپی متشکل از مدیر، معاون فنی و اجرایی، رؤسای محترم اداره تولیدات گیاهی و دامی، حفظ نباتات و مرکز جهاد کشاورزی املش شمالی انجام و توصیه های فنی لازم جهت پیشگیری و کنترل آفت مذکور به بهره برداران ارائه شود.

صفری در پایان خاطر نشان ساخت: اطلاع رسانی به باغداران در خصوص اهمیت کنترل آفت مگس سفید به عنوان آفت جدید در باغات چای به منظور حفظ کیفیت و کمیت محصول چای از اقدامات اساسی بوده و نیازمند عملیات اجرایی دقیق است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید