Iranian Agriculture News Agency

دیدار خانواده بزرگ جهاد کشاورزی گیلان با آیت الله فلاحتی نماینده محترم ولی فقیه

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، مهندس «علی درجانی» رئیس سازمان امروز (یکشنبه، ۲۵ خرداد) به اتفاق خانواده بزرگ جهاد کشاورزی با آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه استان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی دیدار و گفت و گو کردند.

دیدار خانواده بزرگ جهاد کشاورزی گیلان با آیت الله فلاحتی نماینده محترم ولی فقیه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ضمن تبریک فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی در تشریح فعالیت ها و عملکرد این سازمان بیان کرد: تاسیس جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی در سال ۵۸ و در ماه های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضرورت توجه به سازندگی و فعالیت های جهادی را بیش از پیش نشان داد.

وی در ادامه به فعالیت هایی که در بخش کشاورزی استان گیلان در حال انجام است اشاره کرد و گفت:در  استان گیلان که کمتر از نه دهم وسعت خاک کشور را دارد حدود ۳/۵ درصد تولیدات کشاورزی کشور انجام می شود.

درجانی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ درصد بهره برداران بخش کشاورزی در گیلان هستند بیان کرد: این امر نشان می دهد که مالکیت زمین در استان بسیار پایین است.

وی خاطر نشان کرد: راهبرد ما برای افزایش تولید و نقشی که باید در امنیت غذایی ایفا کنیم ارتقای تولید در واحد سطح است و آنهم از طریق ورود دانش به عرصه ها، کشاورزی دانش بنیان و پشتیبانی های حمایتی اتفاق می افتد.

درجانی با بیان اینکه ۲۸ درصد اشتغال استان و ۴۸ درصد اقتصاد استان در بخش کشاورزی است عنوان کرد: خوشبختانه در بسیاری از محصولات استراتژیک در کشور پیشرو هستیم.
وی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی بیش از ۷۰ نوع محصول کشاورزی در استان داریم که در ۲۰ محصول دارای شرایط ویژه و رتبه های اول تا پنجم کشوری هستیم. در صنعت طیور ۱۰ درصد مرغ تولیدی کشور را در اختیار داریم و ۲۵ درصد تولید جوجه یک روزه  کشور به استان گیلان تعلق دارد.
درجانی افزود: بیش از ۱۴ هزار نفر اشتغال فقط در صنعت طیور در استان گیلان داریم که این آمار بیش از کل اشتغال در شهرک های صنعتی استان است.

وی با تاکید براینکه توسعه اقتصادی استان بر پایه بخش کشاورزی استوار است خاطر نشان کرد: اگر توسعه در گردشگری، خدمات و یا هر بخش دیگری اتفاق می‌افتد بر اساس چارچوب بخش کشاورزی برنامه ریزی شود تا بتوانیم در این حوزه از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

درجانی در ادامه اقتصاد، اشتغال، معیشت و امنیت استان را وابسته به کشاورزی دانست و بیان کرد: چندین پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی در استان گیلان در حال انجام است.

وی اظهار کرد:  تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و ایجاد زهکشی اراضی شالیزاری کشور با محوریت استان گیلان از جمله اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است که در جهت توسعه کشت دوم و ارتقای درآمد مردم با استفاده از ظرفیت اعتبارات ملی و حمایت دولت انجام می شود.

وی در ادامه به موضوع آبرسانی به اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: اتفاق مبارکی که بعد از دو دهه در استان گیلان در جهت استفاده از ظرفیت های آن رخ داد بحث آب بندان ها است. در دو دهه گذشته در خصوص آب بندان ها اتفاقی در راستای توسعه آنها انجام نشد اما در سال گذشته بر اساس توافق سازمان برنامه و بودجه، استانداران شمالی کشور و وزیر جهاد کشاورزی، استان گیلان به عنوان اولین استان شمالی کشور برای نوسازی آب بندان ها انتخاب شد.

وی اضافه کرد: این اتفاق خوب در سال گذشته موجب شد تا تعمیق و بازسازی بیش از ۱۲۰۰ هکتار آب بندان های استان در ۷۱ نقطه در حال اجرا است که امیدواریم در طی سه سال بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب روان آبها و نگه داشت آب های فصلی را که بسیار برای ما ضرورت دارد، داشته باشیم.

وی همچنین از پیش بینی افزایش تولید محصول برنج گیلان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: به دنبال اجرای طرح خرید توافقی برنج از شالیکاران هستیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید