Iranian Agriculture News Agency

با استفاده حداکثری از منابع آب و خاک محقق می‌شود

افزایش تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه برنج

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان گیلان با توجه به اینکه از نظر منابع آبی محدودیتی ندارد گفت: استان گیلان در راستای تحقق شعار سال«جهش تولید» می تواند نسبت به سایر استان‌های کشور که به‌ شدت در معرض خشک‌سالی بوده‌اند و محدودیت آبی در آن‌ها وجود دارد، با استفاده حداکثری از منابع آب‌وخاک شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی به‌خصوص برنج باشد.

افزایش تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه برنج

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، «سرافرازی» در سفر یکروزه خود به گیلان، با اشاره به برنامه‌ریزی که در این خصوص در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است بیان داشت: در وزارت جهاد کشاورزی به‌خصوص در بحث آب‌بندان ها، نوسازی اراضی شالیزاری و بحث زهکشی برنامه‌ریزی جدی برای سال جاری صورت گرفته است.

وی افزود: این اقدامات با توجه به محدودیت کشت برنج به دلیل کمبود منابع آبی در ۱۷ استان کشور ایجاد شده است و متمرکز کردن کشت آن در استان‌های گیلان و مازندران، طرح‌های زهکشی و آب‌بندان ها برای افزایش تولید کشت برنج و جبران عدم کشت آن در سایر استان‌ها برای ما بسیار اهمیت دارد.

مدیرکل دفتر آب‌ وزارتخانه با اشاره به اینکه در سنوات گذشته هم، نوسازی آب بندان ها و زهکشی به‌صورت پراکنده در استان‌های گیلان و مازندران انجام می‌شد اظهار کرد: برنامه‌ای که داریم یک پکیج فنی و بسیار کامل در راستای اهداف افزایش تولید است که امیدواریم با عملیات زیربنایی مؤثر بتوانیم به این مهم دست‌یابیم.

سرافرازی همچنین اجرای طرح‌های زهکشی را عامل افزایش کشت دوم از جمله کلزا دانست و گفت: این از اهدافی است که در استان گیلان دنبال می‌کنیم زیرا استان گیلان در این حوزه استان مستعدی برای ارتقا این نوع کشت است.

وی با اعلام اینکه یک میلیارد متر مکعب آب با کیفیت در خارج از فصل زراعی به دریا می‌ریزد بیان کرد: بخشی از این آب‌ها را در بالا دست با آب‌بندان ها و سدهای لاستیکی می‌توانیم حفظ کنیم تا علاوه بر استفاده از آن در زراعت به خصوص در کشت دوم، در مواقع کم‌آبی و در زمانی که بارندگی کمتر است و نیاز به آبیاری داریم از طریق این منابع آبی بتوانیم این آب را تأمین کنیم.

مدیر آب‌ و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان گیلان نیز گفت: تاکنون در استان گیلان بالغ‌بر ۸۵ هزار هکتار تجهیز و نوسازی شده است.

شاه نظری با بیان اینکه در برنامه امسال بنا داریم بیش از ۲هزار هکتار به این میزان اضافه کنیم افزود: پروژه‌هایی در دست اجرا داریم که امیدواریم بتوانیم شاهد این افزایش باشیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث لاینینگ پروژه ها بالغ بر ۴۸۰ کیلومتر در استان اجرا شده است عنوان کرد: در حال حاضر پروژه ای حدود ۱۰ کیلومتر در حال انجام است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان اعتبارات امسال را بیش از ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دانست و افزود: امیدواریم این اعتبارات که در سال ۹۹ پیش بینی شده است بزودی تزریق شود که بتوانیم این روند را ادامه دهیم.

شاه نظری همچنین میزان پیشرفت پروژه ها را نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد اعلام کرد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید