Iranian Agriculture News Agency

حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلان نشاء شد

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان گیلان با بیان اینکه تا کنون حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی گیلان نشاء شده اند گفت: با توجه به شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا برای کشاورزان، کشت مکانیزه مورد تاکید است.

حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلان نشاء شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، اکبرزاده با اشاره به اینکه از آغاز کشت برنج در گیلان حدود ۲۰ هزارهکتار معادل نه درصد از اراضی کشاورزی نشاء شده اند، گفت: پیش از این در ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی خزانه گیری برنج انجام شده بود.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان گیلان افزود: با توجه به شرایط فعلی شیوع بیماری کرونا توصیه هایی برای کشاورزان برنجکار به جهت فراهم کردن محیط امن کشت و کار پیشنهاد می شود که رعایت آن می‌تواند موثرترین راه جلوگیری از شیوع آن با توجه به نظرات متخصصین اهل فن باشد. 

وی، توجه بیشتر به کشت مکانیزه برنج که موجب کاهش هزینه تولید و عدم استفاده از کارگرهای نشاکار و افزایش ایمنی و سرعت در انجام کار و خروج هر چه سریع تر از مزرعه می شود را ضروری دانست.

اکبرزاده تصریح کرد: همچنین عدم بکار گیری کارگران متفرقه و غیر بومی نشاکار در امر کشت و کار برنج باید مورد توجه باشد.

وی افزود: کشاورزان عزیز با توجه به ضرورت عدم تبادل کارگر از استان ها یا حتی شهرستان ها و روستاهای همجوار می توانند با اولویت قراردادن کشت مکانیزه برای خود نسبت به احداث خزانه در چند نوبت طبق تقویم زراعی اعلام شده به جهاد کشاورزی شهرستان ها اقدام کنند.

اکبرزاده گفت: می توان با استفاده بیشتر از ظرفیت بانک های نشاء در سطح روستا و توسعه آن و همچنین تشویق و ترغیب کشاورزانیکه در پرورش نشاء مکانیزه برنج مهارت دارند، در افزایش سطح کشت مکانیزه اقدام اساسی صورت بگیرد. 

وی اضافه کرد:  برنجکاران با مالکیت بالا نیز خزانه گیری خود را متناسب با شرایط جاری به چند مرحله تقسیم کنند تا در زمان نشاء با مشکل کارگر مواجه نشوند.

اکبرزاده خاطر نشان کرد: برنجکاران در حد امکان می بایست از اعضای خانوار خود در امر کشت و کار برنج به خصوص در مرحله نشاکاری استفاده کنند ضمن اینکه رعایت فاصله ایمنی توسط کارگران نشاکار مورد تاکید فراوان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید