Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح تجهیز در ۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی صومعه سرا

رئیس جهاد کشاورزی صومعه سرا از اجرای طرح تجهیز و نوسازی در ۱۴ هزار هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان خبر داد و گفت: امسال ۲۰۰ هکتار در دست اجرا است.

اجرای طرح تجهیز در ۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی صومعه سرا

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، احمد پادیاب با اشاره به اینکه شهرستان صومعه سرا یکی از قطب‌های کشاورزی استان گیلان است، گفت: این شهرستان با داشتن ۲۸ هزار هکتار شالیکاری دومین شهر تولید کننده برنج با ۱۳۵ هزار تن شلتوک در یکسال است.

وی با بیان اینکه صومعه سرا مقام نخست پرورش مرغ صنعتی در استان گیلان دارد، افزود: صومعه سرا ۲۰۲ واحد مرغداری دارد که در هر دوره چهار میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ تولید و در اشتغال شهرستان نقش بسیار مهمی دارد.

رئیس جهاد کشاورزی صومعه سرا همچنین به ظرفیت‌های این شهرستان در زمینه زراعت چوب به ویژه صنوبرکاری، تصریح کرد: صومعه سرا با داشتن ۱۲ هزار هکتار صنوبرکاری مقام نخست کشور را دارد.

پادیاب با بیان اینکه در راستای توسعه شهرستان در ارتباط با بخش کشاورزی در سطح روستاها استعداد و توانمندی‌ها شناسایی شده است، افزود: از ۲۸ هزار هکتار شالیکاری ۲۰ هزار هکتار استعداد طرح تجهیز و نوسازی را داشته که تاکنون ۱۴ هزار هکتار اجرایی شده و امسال هم در سه روستای دهنده، میانده و گوراب زرمیخ این طرح به مساحت ۲۰۰ هکتار اجرایی می‌شود.

وی گفت: از محل اعتبارات ملی حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه‌ها تخصیص داده شده است.

پادیاب با بیان اینکه این پروژه طرح تجهیز یک پروژه زیر ساخت و سبب حضور ماشین آلات کشاورزی در داخل مزرعه است، افزود: با اجرا شدن طرح تجهیز مراحل کاشت داشت برداشت مکانیزه کشاورزان تسهیل و نقش مؤثری در کاهش هزینه‌های تولید و افزایش تولید در واحد ثبت است.

وی گفت: با اجرایی شدن این طرح، بستر سنتی شالیکاری کم رنگ و شرایط برای کشت مکانیزه فراهم می‌شود که با احداث جاده بین مزارع، زهکش، و نهر آبرسان سبب می‌شود کشاورزان مدیریت مزرعه را بخوبی انجام دهند.

رئیس جهاد کشاورزی صومعه سرا با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است، افزود: در یکسال گذشته ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای خرید انواع ماشین آلات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

فعالیت ۴۰ بانک نشا در صومعه سرا

وی همچنین در ادامه گفت: با روندی که در پیش داریم پیش بینی می‌شود که حدود ۷۰ درصد از اراضی شهرستان صومعه سرا امسال به صورت مکانیزه کشت و ۹۰ درصد آنها نیز مکانیزه برداشت شوند.

پادیاب با بیان اینکه ۴۰ بانک نشا فعال در شهرستان صومعه سرا وجود دارد، گفت: بانک نشا در کاهش خزانه کشاورزان و کنترل آفت و بیماری و رشد مکانیزه بودن کشاورزی و نشا سالم بسیار تأثیر گذار است.

وی بیان کرد: با مدرن سازی ۱۷ کارخانه شالیکوبی و تسهیلات برای ماشین آلات کشاورزی و احداث بانک نشا در روستاها شاهد کاهش در ضایعات کمی برنج و ضایعات کیفی محصولات کشاورزی هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی صومعه سرا با اشاره به اینکه با اجرای پروژه‌های تأمین آب ۲۱ روستا حدود ۳۲ حلقه از آبندان های شهرستان را با اعتبار ۴ میلیاد تومان از محل اعتبارات ملی جذب شده است، تصریح کرد: با لایروبی آب بندان هر ساله می‌توانیم در ذخیره آب برای کشاورزان گام‌های خوبی برداریم.

خزانه گیری ۲۰ از شالیزارهای صومعه سرا

وی انتقال آب با لوله‌های کم فشار ۵ کیلومتر در روستاهای نوخاله، ملکسر، گوراب زرمیخ را از مهم‌ترین پروژه‌های اجرایی امسال در حوزه کشاورزی شهرستان صومعه سرا عنوان کرد.

پادیاب با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از شالیزارهای صومعه سرا خزانه گیری و ۱۸۰۰ تن کود و ۲۰۰ تن انواع بذر اصلاح شده در بین کشاورزان توزیع شده است، گفت: با توجه به رشد ماشین آلات کشاورزی تاکنون ۸۵ درصد از اراضی کشاورزی شخم اول زده شد که نوید یک کشاورزی خوب در سال زراعی است.

وی به آغاز کشت نیشکر از اواخر فروردین تا اردیبهشت ماه در ۲۲ هکتار از مزارع صومعه سرا اشاره و بیان کرد: نیشکرکاران صومعه سرایی در یکسال گذشته ۲۵ تن شکر سیاه معادل ۸ میلیارد ریال تولید و در بازار عرضه کردند.

رئیس جهاد کشاورزی صومعه سرا ادامه داد: روستاهای قاضده، کلسر، میانده سنگجوب، شکرباغان با کشت این محصول ارگانیک شهرستان را به قطب تولید نیشکر تبدیل کرده‌اند.

پادیاب با بیان اینکه ویروس کرونا به طور غیر مستقیم در تقویم زراعی تأثیر گذار است، اظهار کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود تمام نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و براساس تقویم زراعی در زمینه خزانه گیری نشا، وجین و کود پاشی اقدام کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید