Iranian Agriculture News Agency

شخم زمستانه در ۳۵ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت : تا کنون ۳۵ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان با استفاده از بارندگی‌ها شخم زده شده که با افزایش 15 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

 شخم زمستانه در ۳۵ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، ابراهیم اکبرزاده مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به افزایش ۱۳ درصدی شخم شالیزارهای گیلان در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزود: افزایش تولید ، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، استفاده بهینه از آب بارش‌ها و از بین رفتن آفات  گیاهی به‌ویژه  کرم ساقه خوار برنج از مزایای شخم شالیزارها است.

وی با اشاره به محدودیت‌های آبی سال‌های اخیر بر لزوم افزایش بهره‌وری مصرف آب تاکید کرد و افزود: به کشاورزان  توصیه می‌شود ضمن بازسازی تعریض و ترمیم مرز کرت‌ها با بستن خروجی‌های آب مزرعه، اقدامات لازم را در خصوص حفظ آب ناشی از بارش به عمل‌آورند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: آن دسته از اراضی شالیزاری که دارای آب‌های سطحی بودند انجام شخم زمستانه به‌صورت شخم کم‌عمق می‌تواند انجام شود.

اکبرزاده اظهار کرد: شخم زمستانی ضمن داشتن اثرات مثبت برای حاصلخیزی خاک موجبات بهبود شرایط مزرعه در سال زراعتی آتی را فراهم می‌کند، همچنین شخم زمستانی موجب افزایش ظرفیت نگهداری آب خاک در طی فصل زراعی و پوسیدگی بقایای گیاهی و افزایش ماده آلی خاک خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: توصیه می‌شود عمق شخم زمستانه پانزده سانتی‌متری باشد و از زدن شخم‌های عمیق که کلوخه‌های بزرگ ایجاد می‌کند، خودداری شود. 

وی با اشاره به مهم‌ترین فواید اجرای شخم زمستانه بیان کرد:  شرایط مطلوب برای رشد و نمود گیاه در طول فصل زراعی، امکان به‌کارگیری به‌موقع کودهای پایه نظیر کودهای فسفاتِ در زراعت برنج،  کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و ماشین‌آلات، دقت در شخم ثانویه و در صورت پاک‌تراشی حاشیه مرزها در هنگام انجام عملیات شخم زمستانه از بین رفتن پناهگاه‌‌گذرانی آفت ساقه خوار برنج و کاهش میزان این آفت در فصل کشت‌وکار برنج ازجمله فواید شخم زمستانی می‌توان برشمرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی تأکید کرد: در سال‌های کم‌آبی لازم است کشاورزان مرزهای کارت را پهن‌تر کنند تا در صورت بارندگی توانایی حفظ آب در کرت‌ها وجود داشته باشد.

اکبر زاده در پایان با اشاره به انجام شخم زمستانی در استان گیلان، گفت: کشاورزان استان حدود سی‌وپنج هزار هکتار معادل پانزده درصد از اراضی شالیزاری را شخم زمستانه زده که این میزان در سال گذشته حدود سی هزار هکتار بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید