Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور عشایر ایران:

ضرورت کاهش نابرابری‌های شاخص توسعه انسانی عشایر

رئیس سازمان امور عشایر ایران در خصوص سکونتگاه‌های عشایر گفت: حاشیه‌نشینی کشور را فلج کرده است و با توجه به اینکه زندگی در چادر بسیار سخت است باید شرایط لازم جهت مجوز ساخت سکونتگاه داده شود.

ضرورت کاهش نابرابری‌های شاخص توسعه انسانی عشایر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، رئیس سازمان امور عشایر ایران، خدمت به عشایر را خدمت به اقتصاد و توسعه تمام مردم کشور دانست و اظهار کرد: شاخص توسعه انسانی در عشایر نسبت به روستا و شهر بسیار پایین است و از این رو باید نابرابری‌ها را کاهش داد.

کرمعلی قندالی شامگاه سه شنبه(۱۰ دی) در جلسه شورای عشایری گیلان که در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد با بیان اینکه توقع مردم عشایر کم و زبان گویا ندارند اظهار کرد: پایداری مردم عشایر در تحریم ها و مشکلات مختلف کشور مثال زدنی است چون آنها را تبدیل به جامعه ای مقاوم می کند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر اینکه تمام عشایر تولیدکننده و دارای زندگی خودگردان هستند افزود: خدمت به عشایر خدمت به اقتصاد و توسعه تمام مردم کشور است و شاخص توسعه انسانی در عشایر نسبت به روستا و شهر بسیار پایین بوده و ازاین رو می بایست نابرابری ها را کاهش داد.

وی با اشاره به مصوبه طرح ویژه ارتقای سطح سواد دانش و مهارت و طرح ویژه فرهنگی و مذهبی که از سال ۹۳آغاز و در پایان سال ۹۵مصوب شده است افزود: برخی دستگاه ها هنوز نسبت به وظایف خود بی اطلاع یا بی توجه هستند در صورتیکه شاخص های آستانه برخورداری عشایر، از هرگونه خدمات برای هر دستگاه در حوزه های مختلف آموزشی، اقتصادی فرهنگی و...به صورت مشخص اعلام شده است.

قندالی با بیان اینکه در طول ۲_۳ماه باقیمانده سال جاری جمعیت عشایر استان گیلان مورد مطالعه دقیق قرار گیرد، در خصوص سکونتگاه های عشایر گفت: حاشیه‌نشینی کشور را فلج کرده است و با توجه به اینکه زندگی در چادر بسیار سخت است باید شرایط لازم جهت مجوز ساخت سکونتگاه داده شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: تسهیلات تولیدات گوشت قرمز در بانک کشاورزی تعریف و حدود ۵۰۰میلیارد تومان است که هر استان به میزان تولید خود این مبلغ را جذب می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت راه‌ها که شرایط نامطلبوبی دارد، افزود: این راه‌ها گاها باعث از بین رفتن شیر و محصولات عشایر می‌شود که ایجاد جاده دسترسی از جمله اقدامات لازم‌الاجرا است.

قندالی با بیان اینکه در بخش تسهیلات نیز هیچ مشکلی نداریم خاطر نشان کرد: ۱۵هزار نقطه در کشور وجود دارد که نشان می‌دهد عشایر باعث حفظ امنیت کشور می‌شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید