Iranian Agriculture News Agency

مجمع عمومی عادی و فوق العاده صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی گیلان برگزار شد

مجمع عمومی عادی و فوق العاده صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان گیلان برگزار شد.

 مجمع عمومی عادی و فوق العاده صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی گیلان برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در گیلان، این مجمع با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی این سازمان و اعضا و هیئت مدیره و مدیران صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در محل سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان برگزار شد.

در این جلسه مدیران صندوق به ارائه گزارش عملکرد صندوق پرداختند و ضمن اعلام افزایش بودجه صندوق از 14 میلیارد تومن به 41 میلیارد تومان از افزایش تعداد تشکل‌ها به 298 تشکل که افزایش 30 درصدی نسبت به سال گذشته را شاهد بوده است خبر دادند.

در ادامه حاضرین به ارائه پیشنهادها و بحث و تبادل‌نظر جهت بهبود عملکرد صندوق پرداختند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ضمن عرض خیرمقدم به اعضای حاضر در جلسه روزهای سه‌شنبه را روزهای پربرکتی برای این سازمان به‌واسطه حضور مردم و دیدار چهره به چهره آن‌ها با ریاست سازمان و مسئولین دانست و گفت: امروز و تا این لحظه موفق با 47 مراجعه‌کننده از جای‌جای استان و بعضاً از تهران برای رفع مشکلاتشان در سازمان حاضرشده بودند دیدار کردم.

مهندس درجانی با تأکید به نقش علمی و تجربی اعضای صندوق حمایت از بخش کشاورزی و همچنین سایر کارگروه‌هایی ازاین‌دست که با حضور تشکل‌ها و فعالیت بخش کشاورزی شکل‌گرفته‌اند بیان داشت: امروز می‌توانیم بگوییم که بسیاری از تصمیماتی که در سازمان می‌گیریم با مشورت و نظرخواهی از همه این عزیزان گرفته می‌شود و می‌توانیم از این جلسات به‌عنوان اتاق فکر سازمان یادکرد.

وی بابیان نقش نقد علمی در ایجاد یک‌روند رو به رشد در هر سازمانی افزود: اگر نقد علمی و سازنده نباشد نمی‌توان به آینده بهتر امیدوار بود و نشست‌های ما عملانمی تواند خروجی مؤثری داشته باشد.

نماینده دولت در صندوق حمایت از توسعه کشاورزی فلسفه تشکیل این صندوق را با نیاز امروز حوزه اقتصاد کشاورزی منطبق دانست و عنوان کرد: یکی از چالش‌های ما موضوع سرمایه‌گذاری است. زمانی که بانک‌ها علیرغم آنچه در منشور وظایفشان مبنی بر حمایت از بخش کشاورزی دارند نتوانستند به داد این بخش برسند قطعاً وظیفه صندوق‌هایی مانند صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی را بیشتر و اهمیت آن را دوچندان می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با ابراز امیدواری از روند رو به رشد سرمایه در صندوق حمایت از توسعه کشاورزی استان گیلان از 14 میلیارد تومان به 41 میلیارد تومان اظهار کرد: در یک سال تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا به این سطح برسیم اما برای استان گیلان با ظرفیت بالایی که در آن وجود دارد این عدد برای من راضی‌کننده نیست و آن را درشان این سازمان و استان نمی‌دانم.

وی درزمینهٔ افزایش سرمایه در صندوق همچنین بیان کرد: بخشی از وظیفه افزایش سرمایه در جهت حمایت از بخش کشاورزی بر عهده تشکل‌هاست و بخش دیگر آن بر عهده دولت است.

مهندس درجانی افزود: بخش‌های مختلف دولت در یک سال اخیر همراهی کردند تا ما صندوق 14 میلیارد تومانی را به 40 میلیارد تومان برسانیم. این همراهی ادامه دارد تا این رقم را به یک رقم قابل‌توجه در سطح کشور برسانیم. مجمع نمایندگیان استان، شورای برنامه‌ریزی استان و شخص مقام عالی دولت در استان از اهمیت و جایگاه صندوق اطلاع دارند و با برنامه‌ریزی درست حتماً می‌توانیم در بودجه سال آینده توجه به صندوق را بیشتر کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر اینکه «باید برنامه‌ریزی علمی برای توسعه صندوق صورت پذیرد تا بتوانیم جذب سرمایه در صندوق را افزایش دهیم» افزود: این برنامه‌ریزی در دو محور باید باشد اول اینکه بتوانیم اعتماد کسانی که در این صندوق نقش دارند را نسبت به صندوق افزایش دهیم و دوم تغییر و تحول در راستای توسعه صندوق را برای اعضای آن محسوس کنیم.

نماینده دولت در صندوق حمایت از توسعه کشاورزی تنوع‌بخشی در سطح تشکل‌های حاضر در صندوق را حائز اهمیت دانست و گفت: ازآنجاکه در بخش‌های گوناگون ظرفیت‌های فراوانی ممکن است وجود داشته باشد ما نمی‌توانیم منتظر راه‌اندازی تشکل‌ها باشیم و بهتر است برنامه‌ریزی لازم برای تنوع‌بخشی صورت پذیرد تا صندوق بتواند نقش خود را در اقتصاد استان به‌خوبی ایفا کند.

وی بابیان نقشی که صندوق در توسعه تجارت می‌تواند ایفا کند اظهار داشت: چه در تجارت داخلی و چه در تجارت خارجی صندوق می‌تواند تأثیرگذار باشد یک‌زمانی واردات ضرورت استان است صندوق با استفاده از تشکل‌ها بیاید در بحث واردات ورود پیدا کند یک‌زمانی صادرات مزیت‌هایی برای اقتصاد استان وجود دارد و ظرفیت‌ها فعال است و صندوق امکانات مالی را می‌تواند در اختیار اعضا قرار دهد. در تمام این مراحل ما در کنار صندوق خواهیم بود.

مهندس درجانی ادامه داد: در این راستا بخشی وظیفه مسئولین استان و کشور است و بخشی در وزارت خانه قابل‌پیگیری است که من تمام تلاش خود را در این راستا انجام خواهم داد. اما بخش دیگر آن‌هم هدایت و رهبری اعضا و مدیران صندوق را طلب می‌کند که انتظار می‌رود در این حوزه بتوانند تأثیرگذار وارد صحنه شوند.

نماینده دولت در صندوق حمایت از توسعه کشاورزی انتظار خود از صندوق و اعضای آن را تدوین یک برنامه میان‌مدت عنوان کرد و بیان داشت: باید در این برنامه با آینده‌پژوهی و نگاه علمی دورنمای صندوق را تدوین کنیم تا بدانیم در چه مسیری در حال حرکت هستیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید