Iranian Agriculture News Agency

مهاجر خبر داد:

تولید36 هزار تن بذر در استان گلستان

رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان از تولید ۳۶ هزار تن بذر تاکنون خبر داد و گفت: تهیه شده است.از این میزان ۲۸ هزار تن بذر بوجاری و توزیع شده، ۷ هزارتن در حال بوجاری است و ۳ هزار تن لیبل خورده و تاییدیه گرفته و تا پایان هفته بین کشاورزان ۱۴ شهرستان استان توزیع خواهد شد.

تولید36 هزار تن بذر در  استان گلستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گلستان  در این برنامه مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان  گفت: ما در استان گلستان بر اساس برنامه ۳۵۵ هزار هکتار باید گندم کشت کنیم که  برای این میزان به حدود ۷۰ هزار تن بذر نیاز داریم.

وی افزود: معمولا طبق قوانین موسسه ثبت و گواهی بذر و مرکز اصلاح نباتات یک سوم بذر مصرفی گندم کاران را باید از بذرهای اصلاح شده جدید یا بذر گواهی شده بدهیم و دو سوم از ذخیره ی بذری خود کشاورز باید تامین شود تا کاهش تولید نداشته باشیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه  گفت: بر این اساس باید امسال ۲۸ هزار تن بذر برای کشاورزان ذخیره می شد.

مهاجر گفت: ۱۵ شرکت تولید کننده ی بذر داریم که زیر نظر مرکز تحقیقات فعالیت می کنند تا این لحظه ۳۶ هزار تن بذر تهیه شده است.

وی افزود:  از این میزان ۲۸ هزار تن بذر بوجاری و توزیع شده، ۷ هزارتن در حال بوجاری است و ۳ هزار تن لیبل خورده و تاییدیه گرفته و تا پایان هفته بین کشاورزان ۱۴ شهرستان استان توزیع خواهد شد.

 مهاجر در ادامه گفت: بهترین تاریخ کشت در استان گلستان تا ۲۵ آذرماه است، بنابراین کشاورزان دغدغه ی تامین بذر نداشته باشند زیرا با توجه به برنامه ریزی های انجام شده بذر وجود دارد و دسترس کشاورزان عزیز استان قرار خواهد گرفت.

وی  گفت: ۱۴۵ هزار هکتار از اراضی استان تاکنون به زیر کشت رفته و برای ۲۱۰ هزار هکتار باقیمانده نیز نگرانی از بابت تامین بذر وجود ندارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در ادامه در خصوص افزایش قیمت مرغ نیز گفت : مرغداران همکاری بیشتری داشته باشند و چنانچه گوشت تحویل ندهند سامانه برایشان باز نخواهد شد و دان نیز به ایشان داده نخواهد شد بنابراین متناسب با دانی که دریافت کرده اند باید گوشت تحویل بدهند تا با کمبود و افزایش قیمت مواجه نشویم.

نیازمند نقش آفرینی وزارت جهاد کشاورزی در قیمت گذاری هستیم

مهمان تلفنی این برنامه نیز رحمت اله نوروزی نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی بود که در خصوص بررسی وظایف و اختیارات وزارت صمت و جهادکشاورزی سخن گفت و تاکید کرد: سیاستگذاری ، صادرات و واردات و بازار داخلی محصولات به ویژه قیمت گذاری آن باید با نقش آفرینی وزارت جهادکشاورزی و کشاورزان مدیریت شود تا در تولید و امنیت غذایی مشکلی ایجاد نشود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید