Iranian Agriculture News Agency

حضوررییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در برنامه ی زنده تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز گلستان

برنامه ی زنده ی تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز گلستان با حضور دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان ۲۴ آذر ۱۴۰۰ با موضوع مدیریت منابع آبی، زهکشی و آبیاری نوین برگزار شد.

حضوررییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در برنامه ی زنده تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز گلستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گلستان، در این برنامه دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در پاسخ به این سوال که گلستان در بخش اجرای طرح های نوین آبی در چه وضعیتی قرار دارد گفت:

 ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی استان آبی است و این اراضی قابلیت اجرای طرح های آبیاری تحت فشار را دارند. ۱۸۰ هزار هکتار در اولویت اول است و تا امروز ۸۰ هزار هکتار از اراضی استان انجام شده که ۷۲ هزار هکتار تحت فشار  و ۸ هزار هکتار کم فشار است.

وی افزود: در سال جاری ۱۲ هزار هکتار در دست اجرا داریم و با توجه به تنگناهایی که وجود دارد از جمله خشکسالی های ممتد استقبال خوبی از سوی کشاورزان شده اما کمبود اعتبار از چالش های مهم ماست.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در ادامه سخنانش افزود: بیش از یک سوم اراضی استان به سیستم های آبیاری تحت فشار تجهیز شده اند.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ شرکت بومی در استان اجرای طرح های آبیاری نوین را برعهده دارند گفت: از آب منطقه ای استان بابت همکاری مشترک در خصوص پروژه ها تشکر می کنم.

دکتر مهاجر افزود: کار زهکشی ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی استان به اتمام رسیده و در حال حاضر کار ساخت ابنیه  در حال انجام است. مابقی آن تا ۱۳۰ هزار هکتار تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

دکتر مهاجر در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد اگر منابع زهکشی تامین شود تا دو سال آینده در این اراضی افزایش محصول خوبی را شاهد باشیم.

در این برنامه مهندس سیدمحسن حسینی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان نیز حضور داشت که در پاسخ به سوال آخرین وضعیت منابع آبی استان گفت: در ۴۵ سال اخیر ۱۷ سال وضعیت بارندگی نرمال بوده اما ۱۳ سال خشکسالی و ۱۵ سال ترسالی داشته ایم و هر سه سال یکبار مبتلا به خشکسالی شده ایم.

وی افزود: استان گلستان هم از سیل و هم از خشکسالی آسیب می بیند ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی استان دیم است بنابراین مدیریت دیم باید انجام شود پس زهکشی برای این اراضی بسیار مهم است ازین اراضی ۲۸۰ هزار هکتار نیازمند کار جدی است و ازین میزان ۴۲ هزار هکتار در غرب استان به عنوان اولویت اول مشخص شده که در حال انجام است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید