Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح توسعه سامانه‌های آبیاری:

تجهیز ۲.۱ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور به سیستم های نوین آبیاری

ایانا-کشاورزی: امسال با تامین اعتبار از سوی وزارت جهادکشاورزی سیستم آبیاری زیرسطحی کم فشار به صورت الگویی در سطح ده هکتار از باغات پسته استان سیستان و بلوچستان انجام خواهد شد.

تجهیز ۲.۱ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور به سیستم های نوین آبیاری

مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری کشور گفت: تاکنون ۲۰ درصد از اراضی آبی کشور در سطحی حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

به گزارش ایانا نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، عباس زارع در نشست ستاد استانی سامانه‌های نوین آبیاری در محل سازمان افزود: با اجرای این سیستم‌ها راندمان آبیاری در مزرعه ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت.

او هدف از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را مدیریت و اصلاح مصرف آب در بخش کشاورزی برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط منابع آبی موجود اجرای سیستم‌های نوین آبیاری به سمت افزایش کیفیت، بهبود بهره‌برداری و هوشمندسازی این سیستم‌ها حرکت می‌کند.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با توجه به شرایط خشکسالی گفت: ضرورت استفاده بهینه از منابع آب و خاک چندین برابر شده و جهت‌گیری سامانه‌های نوین آبیاری به سمت توسعه عمودی تولیدات کشاورزی است.

او تصریح کرد: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تقاضامحور بوده و مطابق دستورالعمل این سامانه برای همه متقاضیان واجد شرایط سیستم آبیاری نوین با مشارکت ۸۰ درصدی دولت و ۱۵ درصدی بهره‌بردار اجرا می‌شود.

زارع با بیان این که برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان محدودیت اعتبار وجود ندارد، تأکید کرد: امسال با تامین اعتبار از سوی وزارت جهادکشاورزی سیستم آبیاری زیرسطحی کم فشار به صورت الگویی در سطح ده هکتار از باغات پسته استان سیستان و بلوچستان انجام خواهد شد.

در این نشست رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به دو دهه خشکسالی مستمر و کاهش شدید میزان بارندگی در دو سال اخیر و کاهش چشمگیر سطح زیر کشت در استان گفت: توسعه سیستم‌های نوین آبیاری برای بخش کشاورزی یک الزام است تا با مدیریت منابع آبی، نگهداری و استفاده بهینه از آب کم موجود بتوانیم وضیعت کشاورزی را پایدار نگه داریم.

مجتبی پیری تصریح کرد: شرایط آبی استان خاص است و نیاز داریم برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری برنامه‌ای ویژه مد نظر قرار گیرد.

او از مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری کشور خواستار اجرای سامانه‌های جدید آبیاری متناسب با اقلیم استان همانند آبیاری زیرسطحی، حذف سقف اجرای آبیاری کم فشار و افزایش سقف پرداخت هزینه اجرا به ازای هر هکتار به عنایت به افزایش هزینه‌های تمام شده اجرا برای استان سیستان و بلوچستان شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در استان اجرای ۱۰۰ هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در برنامه اجرا داریم که تاکنون بیش از ۳۳ هزار هکتار کار اجرای آن به اتمام رسیده است.

او ادامه داد: کار مطالعه برای اجرا در سطح ۳۰ هزار هکتار نیز به اتمام رسیده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید