Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی:

۹۰ درصد گندم کشور مکانیزه کشت می‌شود

ایانا-کشاورزی: افزایش بهره وری آب و پایداری تولید گندم از مزیت‌های اجرای سیستم آبیاری تیپ در مزارع است و کشاورزان پیشرو با این روش آبیاری به ازای هر متر مکعب آب ۲.۵ تا ۳ کیلو گرم دانه گندم تولید کرده‌اند.

۹۰ درصد گندم کشور مکانیزه کشت می‌شود

۹۰ درصد کشت گندم دیم و ۷۵ درصد گندم آبی در کشور مکانیزه انجام می‌شود.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح گندم وزارتخانه گفت: ما اقدامات فنی متعددی برای تولید کیفی و کمی و افزایش بهره وری گندم در نظر گرفتیم که یکی از این اقدامات تولید مکانیزه گندم است.

اسماعیل اسفندیاری پور به پروژه مشترک ایران و موسسه بین المللی تحقیقات سیمیت اشاره کرد و اظهار داشت: این پروژه در سه استان مهم تولید گندم آبی خوزستان، گلستان و فارس و در دیمزارهای چهار استان همدان، قزوین، زنجان و اردبیل در حال اجرا است.

او افزود: انتظار داریم با اجرای این پروژه ظرف پنج سال و در پایان برنامه ششم توسعه در ۵۰ درصد از این اراضی ۲۵ درصد افزایش عملکرد داشته باشیم.

اسفندیاری پور در توضیحی بیشتر گفت: در استان‌های خوزستان، فارس و گلستان کشت روی پشته‌های بلند در اراضی آبی در دستور کار قرار گرفته و این روش کمک می کند که با یک بار رفت تراکتور، کشت کامل در مزرعه انجام شود.

او حفظ مواد آلی، صرفه جویی در آب و حفظ ۲۵ تا ۳۰ درصد بقایای گیاهان در خاک را از دیگر مزیت های این روش کشت گندم عنوان کرد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر این روش کشت با مشارکت کشاورزان در استان خوزستان در شش پایلوت ۵ هکتاری، گلستان چهار پایلوت ۵ هکتاری و فارس سه پایلوت ۵ هکتاری در اراضی آبی اجرا می‌شود.

او اضافه کرد: کشت گندم روی پشته‌های بلند در دیمزارهای قزوین در یک پایلوت ۱۰ هکتاری، زنجان دو پایلوت ۱۰ هکتاری، اردبیل دو پایلوت ۱۰ هکتاری و همدان دو پایلوت ۱۰ هکتاری در حال اجرا است.

اسفندیاری پور درباره پروژه مشترک ایران و موسسه بین المللی تحقیقات ایکاردا در حوزه گندم نیز گفت: با اجرای این پروژه در استان‌های لرستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی نتایج خوبی به دست آمده و این اقدامات از جمله کشاورزی حفاظتی و توسعه ارقام جدید دیم را در دیمزارهای پنج استان ایلام ، مرکزی، خراسان شمالی، خراسان رضوی و آذربایجان غربی نیز تعمیم داده‌ایم.

او در عین حال اذعان داشت: کشت محصولات جدید مانند ارقام نخود و گیاهان علوفه‌ای در تناوب زراعی با گندم و جو در مناطق دیم این پنج استان در دستور کار قرار گرفته است که به پایداری تولید و حاصلخیزی خاک منجر خواهد شد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، کنترل عوامل خسارت زا و اجرای کلاس های آموزشی برای کشاورزان پیشرو و کارشناسان در استان‌ها در این حوزه را از دیگر اقدامات نام برد و تصریح کرد: کلاس‌های آموزشی قبل از انجام عملیات زراعی و به تناسب شرایط اقلیمی استان‌ها با استفاده از محققان و دانشمندان برتر کشاورزی کشور برگزار می‌شود.

او با بیان این‌که سال گذشته میزان سن زدگی در گندم کمتر از ۳ دهم بود، اظهار داشت: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان به کاهش آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز کمک می‌کند.

اسفندیاری پور افزود: آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مجموع به طور متوسط تا ۳۰ درصد به گندم خسارت وارد می‌کنند.

او توسعه آبیاری میکرو یا تیپ را از دیگر برنامه‌ها و اقدامات فنی در حوزه گندم کشور عنوان و تصریح کرد: ۴۵ هزار هکتار از اراضی آبی گندم به سیستم آبیاری تیپ مجهز شده که انتظار توسعه بیشتر را در این زمینه داریم.

اسنفدیاری پور، افزایش بهره وری آب و پایداری تولید گندم را از مزیت‌های اجرای سیستم آبیاری تیپ در مزارع دانست و گفت: کشاورزان پیشرو با این روش آبیاری به ازای هر متر مکعب آب ۲.۵ تا ۳ کیلو گرم دانه گندم تولید کرده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید