Iranian Agriculture News Agency

در نشست تخصصی رئیس سازمان شیلات ایران با نمونه‌های ملی بخش شیلات مطرح شد

صادرات 510 میلیون دلار میگو در سال گذشته

ایانا-کشاورزی: در سال گذشته بیش از 26 هزار تن میگو به کشورهای هدف صادر شد و ارزش صادرات بیش از 510 میلیون دلار به میزان 137 هزار تن بوده است.

صادرات 510 میلیون دلار میگو در سال گذشته

رئیس سازمان شیلات ایران، در جمع نمونه‌های ملی کشاورزی در بخش شیلات، سال گذشته را یکی از سال‌های خوب در امر صادرات و آبزی‌پروری اعلام کرد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، حسن صالحی در ادامه مراسم سی و سومین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی در جلسه تخصصی دیدار با نمونه‌های برتر بخش شیلات کشور، با اشاره به اینکه سال گذشته یکی از سال‌های خوب در امر صادرات و آبزی پروری بوده گفت: علیرغم خشکسالی و کم آبی سال گذشته تولیدات شیلات یک میلیون و دویست هزار تن بود سهم صید در این میزان، 724 هزارتن و آبزی پروری 480 هزار تن بوده است که می‌توان گفت پرورش ماهیان گرمابی - سردآبی، میگو و پرورش ماهی در دریا در زنجیره این فعالیت سهم بسزایی در این میزان تولید داشته‌اند.

او با تاکید بر رشد 25 درصدی صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی در سال گذشته افزود: در سال گذشته بیش از 26 هزار تن میگو به کشورهای هدف صادر شد و ارزش صادرات بیش از 510 میلیون دلار به میزان 137 هزار تن بوده است.

صالحی خاطر نشان کرد: بخش شیلات و آبزیان از بخش‌هایی است که تراز تجاری آن مثبت است و در سال کمتر از 80 میلیون دلار واردات در این بخش صورت می‌گیرد در حالی که ارزش صادرات چندین برابر واردات است.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران افزود: در حوزه صید و صیادی فعالیت های جدیدی از جمله صید با قلاب به خصوص صید تون ماهیان سال ها در دستور کار شیلات قرار داشت که به همت همکاران پرتلاش در سیستان و بلوچستان هم اکنون به طور گسترده در حال انجام است.

او با اشاره به تولید میگو تاکید کرد: میزان برداشت میگو به 38 هزار تن رسیده است و برآورد ما این است که در 40 سالگی انقلاب اسلامی 40 هزار تن میگو برداشت داشته باشیم.

صالحی با اشاره به ضرورت تولید خوراک غذای لاروی در داخل کشور تصریح کرد: لازم است برای تولید میگو و تولید غذای لاروی آن کارخانه‌هایی در داخل کشور راه اندازی شود و از ماشین‌آلات داخلی استفاده شود و اگر فرایند تولید غذای لاروی در داخل واقعاً دارای شکل است و ممکن است زمان بر باشد لازم است برای واردات آن با دستورالعمل خاص اقدام شود.

او افزود: در مورد مکانیزاسیون و تجهیزات و بهره وری‌ها ضروری است بیش از گذشته تلاش و پیگیری شود.

در همین راستا در برخی استان‌ها الگوهای صدور موافقت اصولی پروانه تاسیس همان الگوهای قدیمی است که باید اصلاح و تعدیل شود.

در پایان این نشست از نمونه‌های منتخب شیلاتی کشور از سوی رئیس سازمان شیلات ایران تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید