Iranian Agriculture News Agency

تشریح سیاست وزارت جهاد در مقابله با مشکلات بخش کشاورزی؛

برداشته شدن گام‌هایی جدی برای شکست دادن بحران آب

ایانا-کشاورزی: باید توجه داشته باشیم که مشکل اساسی در کشور بحران آب است. این موضوع تولیدات و فعالیت‌های بخش کشاورزی را تحت‌الشعاع خود قرار داده و تهدید می‌کند. یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در وهله اول، سیاست کشت محصولات کشاورزی کم‌ آب‌بر و تغییر سیستم آبیاری از سنتی به نوین است.

برداشته شدن گام‌هایی جدی برای شکست دادن بحران آب

 

گلشن بابادی- مشکل اساسی کشاورزی کشور را می‌توان بحران آب دانست. این مشکل طی سال‌های گذشته دست و پای کشاورزی را تا حد بسیاری بسته است. افزایش بهره‌وری آب و  بالا بردن راندمان آبیاری، اهرم بسیار مهمی در ارتباط با غلبه بر این مشکل دست و پا گیر به شمار می‌رود. وزارت جهادکشاورزی طی سال‌های اخیر با سیاست‌های خود در زمینه‌هایی چون افزایش سطح سیستم‌های آبیاری تحت‎فشار، بالا بردن بهره‌وری آب، توسعه گلخانه‌ها، تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم‌ آب‌بر، اصلاح بذر و اجرای پروژه‎های عظیم ملی در ارتباط با بهره‎وری آب و خاک، توانسته قدمی در جهت بهبود وضعیت کشاورزی کشور بردارد.

محمدشفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا گفت: «باید توجه داشته باشیم که مشکل اساسی در کشور بحران آب است. این موضوع تولیدات و فعالیت‌های بخش کشاورزی را تحت‌الشعاع خود قرار داده و تهدید می‌کند. یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در وهله اول، سیاست کشت محصولات کشاورزی کم‌ آب‌بر و تغییر سیستم آبیاری از سنتی به نوین است. در این راستا استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار منجر به مصرف بهینه آب شده است. علاوه بر این برای حل مشکل کم‌آبی و مقابله با اتلاف آب، کشاورزی ایران به سمت کشت گلخانه‌ای رفته است. در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت چشمگیری در توسعه گلخانه‌ها بوده‌ایم.»

او در ارتباط با سیاست‎های وزارت جهاد کشاورزی در جهت حل مشکل بحران آب گفت: «سیاست دیگر وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر خارج کردن محصولات آب‌بر از الگوی کشت است. به طور مثال بخشنامه ممنوع شدن کشت برنج به جز در دو استان شمالی یکی از این اقدامات به شمار می‌رود. در راستای محدود کردن محصولات آب‌بر می‌توان به محدود کردن کشت صیفی‌جات نیز اشاره کرد. در حال حاضر کشت صیفی‌جات در حد تامین نیاز داخل انجام می‌گیرد و میزان کشت این محصولات که مصرف آب بالایی دارند، در سال‌های گذشته چند برابر نیاز داخلی بوده ولی در حال حاضر این میزان محدود شده است.»

ملک زاده ادامه داد: «طی سال‌های اخیر اعتبارات بسیار خوبی برای آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شد، که به توسعه این سیستم کمک شایانی کرد. بسیاری از زمین‌های کشاورزی مجهز به سیستم  آبیاری تحت فشار شده است.»

او با اشاره به این نکته که همه به خوبی می‌دانیم در شرایطی که کشور زیر فشار تحریم‌ها و تهدیدها قرار دارد، وزارت جهاد کشاورزی در این سال‌ها فشار بسیاری متحمل شده است، گفت: «بر خلاف فشارهای وارده از تحریم‌ها وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌های خود را دنبال کرده و در دو- سه سال اخیر در تولید برخی محصولات که کشور وابستگی شدیدی به واردات آن داشته، به خودکفایی نیز رسیده ‌است. شکر محصولی است که تا سال 92، دو الی سه میلیون تن به کشور وارد می‌شد، در حال حاضر درصد بسیاری از وابستگی ما به واردات کشور از بین رفته است. سال گذشته میزان واردات ما به زیر 400 هزار تن رسید و امسال نیز تقریبا بی‌نیاز از وردات شکر بودیم.»

ملک‌زاده در ارتباط با محصول دیگری که وابستگی وارداتی شدیدی در آن داریم، اعلام کرد: «90 درصد روغن ما از خارج از کشور تامین می‌شود. با سیاست وزارت جهاد کشاوزی امروز به سمتی رفته‌ایم که محصولات دانه‌های روغنی در سطح گسترده‌ای در کشور کشت می‌شود. علاوه ‌بر این کشور ما بیش از 80 الی 90 درصد نیاز خود به نهاده‌های دامی را وارد می‌کند، با سیاست وزارت جهادکشاورزی این نهاده‎ها در الگوی کشت قرار گرفته‌اند و امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور از واردات این محصولات بی‌نیاز شویم.»

رئیس نظام صنفی کشاورزی با تاکید بر فعالیت‌های تحقیقاتی انجام شده در سال‌های اخیر گفت: «با توجه به فعالیت‌های تحقیقاتی انجام شده در زمینه تولید بذر اقدامات بسیار خوبی انجام شده، در سال‌های اخیر سیاست وزارت جهاد کشاورزی به سمت تولید بذرهای با عملکرد بالا و مقاوم به شوری، امراض، آفات و غیره رفته است. در حال حاضر نیاز به واردات بذر کم شده است و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک تمامی بذر موردنیاز را در داخل کشور تولید کنیم. فعالیت‌های تحقیقاتی باعث شده میزان بهره‌وری و عملکرد آب تا حدود بسیاری بالا برود.»

او توضیح داد: «در سالیان گذشته میزان تولید محصولی چون گندم افزایش چشمگیری داشته است. در گذشته تولید حداکثری گندم به طور میانگین حدود 3.5 تن در هکتار بوده و الان این رقم به 13 تن در هکتار رسیده است. محصولی چون کلزا که در یک هکتار حدود 2 تا 3 تن برداشت محصول داشته است، الان تا 9 تن در هکتار هم در استانی چون کرمانشاه‌ برداشت صورت می‌گیرد.»

ملک زاده به افزایش بهره‌وری در صنعت شیلات اشاره کرد و گفت: «در این سال‌ها شاهد افزایش بهره‌وری در  شیلات بوده‌ایم. در ارتباط با این افزایش بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی موفقیت‌های خوبی به دست آورده. علاوه بر بهره وری در شیلات، افزایش بهره‌وری گندم نیز بسیار بیشتر شده است. البته  این افزایش بهره‌وری به  این معنا نیست که سطح زیر کشت گندم افزایش یافته ، بلکه افزایش بهره‌وری و عملکرد در واحد سطح افزایش داشته است.»

او با اشاره به حمایت وزارت جهاد کشاورزی از تشکل‌ها و بها دادن به آن‌ها در تصمیم‌‎گیری‌ها گفت: «وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از تشکل‌ها رویکرد بسیار مثبتی داشته و توجه ویژه به این بخش داشته است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید