Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور اعلام کرد:

رشد 66 درصدی توسعه گلخانه‌ها در سال 97

ایران رتبه اول جهان در توسعه گلخانه‎ها را در دست دارد و با توجه به این‌که کشت گلخانه‌ای تا 90 درصد اتلاف آب را کاهش می‌دهد، روند توسعه گلخانه‌ها که در هشت ماهه امسال نسبت به سال شروع طرح 66 درصد رشد داشته، می تواند میزان بسیار خوبی را در کاهش مصرف آب رقم بزند.

رشد 66 درصدی توسعه گلخانه‌ها در سال 97

ولی‌اله بنی‌عامری مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا اعلام کرد: «در حال حاضر در سال‌های 95، 96  و 97 که در ماه‌های پایانی آن قرار داریم، نسبت به سال پایه طرح، حدود 66 درصد رشد داشته‌ایم. از زمان شروع طرح تاکنون 5 هزار و 800 هکتار گلخانه در کشور ساخته شده است. این میزان رشد بیش از 12 الی 13 درصد نسبت به کل طرح را در  بر می‌گیرد. در بازه هشت ماهه امسال، پیشرفت کار نسبت به اهداف مصوب طرح 98 درصد بوده است.»

بنی‌عامری گفت: « طرح توسعه گلخانه‌های کشور از سال 1395 شروع شده است و تا پایان سال 1404 به مدت 10 سال ادامه خواهد داشت. انتظار می‌رود در پایان سال 1404 به رقم احداث 48 هزار و 355 هکتار گلخانه در سطح کشور برسیم. این رقم به علاوه میزانی که تا سال 94 زیر کشت گلخانه‌ای بوده (حدود 10 هزار هکتار) در مجموع میزان کشت گلخانه‌ای کشور تا پایان سال 1404 را به 58 هزار هکتار خواهد رساند. حدود 30 درصد از میزان کل سطح زیر کشت گلخانه‌ای در کشور تا سال 1404 مربوط به کشت گل و گیاهان زینتی و حدود 70 درصد دیگر آن نیز مربوط به سبزی‌های گلخانه‌ای خواهد بود. در مجموع تا پایان این طرح حدود 21 میلیون تن محصول تولید می‌شود که از این میزان حدود 10 میلیون تن سهم صادرات است و 11 میلیون تن باقی‌مانده برای مصرف داخل در نظر گرفته می‌شود. این رقم در حدود 14 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری خواهد داشت.»

بنی عامری در ارتباط با میزان صرفه جویی آب که انتظار می‌رود در طی این طرح حاصل ‌شود، گفت: «بیش از 4 میلیارد متر مکعب آب تا پایان این طرح صرفه جویی خواهد شد که میزان بسیار قابل توجهی است و همچنین حدود 370 هزار هکتار از اراضی فضای باز نیز که زیر کشت سبزی‌ها و صیفی است آزاد شده و زیر سیستم کشت حفاظتی، علوفه و گیاهان کم آب بر یا تک آب بر قرار می‌گیرد تا بتوان از این طریق آب را در کشور مدیریت کرد. گلخانه‌ها نقش 90 درصدی در ارتباط با جلوگیری از اتلاف آب ایفا می‌کنند.»

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید