Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور مطرح کرد:

تخصیص دو برابری ارز برای داروی دامپزشکی

علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه تخصصی بین‌المللی فارماکوپه دامپزشکی ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال ٣٤٠میلیون یورو، ارز ٤٢٠٠ تومانی برای تأمین مواد اولیه دارو، واکسن و مکمل‌ها تخصیص داده شده است، گفت: تاکنون ٢٢٠ میلیون یورو واردات این محصولات انجام شده است.

تخصیص دو برابری ارز برای داروی دامپزشکی

او با تاکید به اینکه ایجاد دستورالعمل‌ها برای تأمین مواد اولیه و کاهش زمان فرایند ثبت سفارش از سال گذشته آغاز شده است، افزود: این موضوع سبب شده تا در زمان تحریم با مشکل روبرو نشویم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: تخصیص ارز در حوزه دارویی دو برابر مدت مشابه سال گذشته بوده است.

او با بیان اینکه برای سال  ٩٨نیز مشکلی برای تأمین دارو و واکسن های دامپزشکی نداریم و همچنین نیاز موسسه سرم‌سازی رازی تا دو سال آینده تامین شده است ، گفت: در سال جاری محصولات دارویی تفاوت قیمتی نسبت به سال قبل نداشته است و امکان دارد داروهای دامپزشکی به دلیل قیمت مواد بسته‌بندی تغییراتی داشته باشند .

رئیس سازمان دامپزشکی افزود: در حال حاضر دو هزار قلم دارو، واکسن و محصولات بیولوژیک وارد کشور می شود که 40قلم از آن ها محصولات استراتژیک دارویی و واکسن های دامپزشکی است .

او با تصریح این موضوع که تا یک هفته گذشته مشکل مبادلات ارز وجود داشت، افزود: در حال حاضر این مشکل مرتفع شده و در حال همکاری با کشورهای ترکیه،چین و روسیه هستیم.

رفیعی پور در بخش دیگری از صبحت های خود به کیفیت 95 درصدی غذایی اشاره کرد و افزود: در حوزه دامپزشکی، رصد و پایش بیماری‌ها و نظارت بر محصولات پروتئینی همچون گوشت قرمز، ماهی، مرغ، شیر و عسل انجام می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین درباره روند ثبت سفارش داروهای دامپزشکی گفت: ثبت سفارش این داروها چند مرحله دارد که یک قسمت آن در سازمان دامپزشکی است و ممکن است در مواردی زمانبر باشد اما امروزه داروی دامپزشکی در کمتر از 3 ماه به کشور  وارد شده  و در مواردی این پروسه به یک هفته نیز رسیده است.

رفیعی پور درباره آخرین وضعیت بیماری آنفولانزای حاد پرندگان نیز گفت: سال گذشته در بازه زمانی کنونی، بیش از ۱۲ میلیون قطعه طیور معدوم شده بود در حالی که هم اکنون تعداد معدوم سازی طیور به حدود ۷۰۰ هزار قطعه رسیده است و کاهش تلفات بیش از هزار میلیارد تومان به این صنعت کمک کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: واکسیناسیون هدفمند مرغ تخم‌گذار در کنار پایش رصد و مختومه کردن کانون‌های بیماری انجام شده  و ویروس تحت کنترل است.

او در پایان با بیان اینکه در حوزه تکنولوژی و دانش بومی در اوج هستیم، افزود: هنوز تولیدکنندگان و محققان کشور به بسیاری از اقلام دارویی و واکسن‌ها ورود پیدا نکرده‌اند که باید با ایجاد شرایط رقابت سالم این داروها را هم تولیدکنندگان بومی آن را تولید کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید