Iranian Agriculture News Agency

افزایش بهره‌وری در کشت پاییزه چغندر قند

افزایش 630 گرمی تولید شکر به ازای مصرف یک مترمکعب آب

با افزایش سطح زیرکشت چغندرقند پاییزی در چند سال اخیر، متوسط عملکرد آن 70 تن در هکتار شده، در حالی که متوسط عملکرد کشت بهاره این محصول چیزی حدود 58 تن در هکتار بوده است

افزایش 630 گرمی تولید شکر به ازای مصرف یک مترمکعب آب

همین سال گذشته بود که چغندرکاران ایرانی توانستند با تولید هشت میلیون تن چغندرقند، رکورد بی سابقه‌ای را در تولید این محصول ثبت کنند. آنطور که اعداد و ارقام نشان می‌دهد، طی چند سال اخیر افزایش تولید قابل توجهی در تولید محصول چغندرقند صورت گرفته وبررسیها نشان می‌دهد، استفاده از مکانیزاسیون، نقش اساسی را در این میان ایفا کرده است.

در این باره علیرضا یزدانی، مجری طرح چغندرقند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید:« چند سالی است استان‌هایی که دارای اقلیم مناسب در زمینه کشت این محصول هستند از الگوی کشت مناسب در فصل پاییز پیروی می‌کنند. از این رو طبق برآورد صورت گرفته تاکنون حدود 13 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور، زیر کشت پاییزه چغندر قند هستند.»

مجری طرح چغندر قند ایران، در ادامه با تاکید بر خودکفا شدن کشور در تولید شکر، می‌گوید: «تولید بالای چغندر قند در چند سال اخیر وابستگی کشور را به واردات شکر به شدت کاهش و حتی حذف کرد. در سال گذشته با تولید بیش از هشت میلیون تن تولید چغندر قند، رکورد تاریخی و بی‌سابقه‌ای در راستای برداشت این محصول زده شد. این میزان تولید چغندر قند در کنار نیشکر دست به دست هم داد که با تولید بیش از دو میلیون تن شکر به 85 درصد خود اتکایی در تولید این محصول دست یابیم. لازم به تاکید است که ایران جزو 11 کشور در جهان به حساب می‌آید که شکر را هم از طریق چغندر قند و هم از نیشکر تولید می‌کند.»

مجری طرح چغندر قند ایران، توضیح می‌دهد: «کشت پاییزی چغندر قند که از سال زراعی 93-92 به آن پرداخته شده، در ابتدا حدود دو هزار هکتار را در برمی‌گرفته که این رقم در سال زراعی 97-96 به حدود 17000 هزار هکتار رسیده است. با افزایش سطح زیرکشت چغندرقند پاییزی در چند سال اخیر، متوسط عملکرد آن 70 تن در هکتار شده، در حالی که متوسط عملکرد کشت بهاره این محصول چیزی حدود 58 تن در هکتار بوده است. همچنین بهره‌وری آب که شاخص مهمی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود، در طرح گسترش کشت پاییزه در نظر گرفته شده. بنابراین در زراعت پاییزی به ازای مصرف هر مترمکعب آب 1.3 کیلوگرم شکر تولید می‌شود، در صورتی که این عدد در کشت بهاره چیزی حدود 0.670 کیلوگرم بوده است.»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید