Iranian Agriculture News Agency

گلخانه‌ها گزینه مناسب بهره وری در مصرف آب

مساحت کشت گلخانه‌ای کشور به 48 هزار هکتار می‌رسد

ایانا-کشاورزی: در هر هکتار کشت فضای آزاد به طور متوسط 30 تا 35 تن محصول سبزی و صیفی می‌توان برداشت کرد، اما این رقم در گلخانه با دو دوره کشت به 500تن نیز خواهد رسید.

مساحت کشت گلخانه‌ای کشور به 48 هزار هکتار می‌رسد

 

تغییرات اقلیمی و محدودیت منابع آب در جای جای جهان، کشاورزی امروز را به تغییر چهره مجبور کرده، به نحوی که زراعت‌کاران مجبور شده‌اند با سبک و سیاق نوین آشنا شوند و برای ادامه زراعت از آنها بهره جویند. یکی از گزینه‌هایی که توانسته جایگزین کشت به صورت سنتی و به قولی کشت در فضای باز شود، استفاده از گلخانه است. کشت گلخانه‌ای یکی از روش‌هایی است که کشاورزی را از فضای باز به فضای بسته( گلخانه‌ها) منتقل کرده و مزیت‌های بالایی را نیز با خود برای تولیدکنندگان به همراه داشته. از جمله فواید کشت گلخانه‌ای می‌توان به بالا رفتن بهره‌وری و 10برابر شدن تولید، کاهش مصرف آب، 90درصد مدیریت آفات و بیماری‌ها و... اشاره کرد. همچنین کشت خارج از فصل برخی از محصولات در گلخانه مزیت دیگری به حساب می‌آید که باعث می‌شود تولیداتی که در فصول خاص به عمل می‌آیند، همیشه در دسترس مصرف‌کننده باشد. از این رو در اوج فصل سرما گوجه‌فرنگی، خیار، توت فرنگی، بادمجان، آناناس و... را می‌توان بر روی پیشخوان میوه فروشی‌ها پیدا کرد.  

گلخانه‌ها تولیدات را 10 برابر می‌کنند

نظریه افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی توسط گلخانه‌ها به‌خوبی توانسته در چند سال اخیر خودنمایی کند و به اثبات برسد. چرا که گسترش گلخانه‌ها وضعیت کشت را در کشور سرو سامان می‌دهد. بر اساس آمار و اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی عملیات اجرایی 29 شهرک کشاورزی در نقاط مختلف کشور آغاز یا در حال بهره‌برداری است که مجموعه زیادی از گلخانه‌ها را نیز در برمی‌گیرد. کل مساحت گلخانه‌های کشور حدود 12هزار و 500 هکتار است که طبق برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در آینده نه چندان دور این رقم به 48 هزار هکتار خواهد رسید. از جمله مواردی که توسعه گلخانه‌ها را در کشور امری ضروری ساخته منابع آب موجود در کشور است که روز به روز رو به افول می‌رود. از این رو گلخانه‌ها سازه‌های بسیار مناسبی جهت صرفه‌جویی در مصرف آب هستند که تا کنون عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌اند. مصرف منابع آبی در کشت گلخانه‌ای چیزی برابر با یک دهم فضای آزاد است یعنی به ازای هر کیلوگرم تولید تنها یک دهم از منابع آبی مصرف می‌شود. نکته دیگری که در این بین باید بر روی آن تاکید شود بهره وری بالای محصولات کشت شده در گلخانه است. برای نمونه در هر هکتار کشت فضای آزاد به طور متوسط 30 تا 35 تن محصول سبزی و صیفی می‌توان برداشت کرد، اما این رقم در گلخانه با دو دوره کشت به 500تن نیز خواهد رسید. در کنار مزیت‌های عنوان شده اشتغال‌زایی گلخانه‌ها گزینه دیگری است که باید بر روی آن تمرکز کرد. چرا که هر هکتار فضای گلخانه‌ای 10 نفر را به طور مستقیم و 20 تا 25 نفر را نیز به طور غیر مستقیم مشغول به کار می‌کند.

رشد 112درصدی اصلاح و بازسازی گلخانه‌ها در یک سال اخیر

برخی می‌گویند قدمت کشت گلخانه‌ای به چیزی حدود 100سال گذشته برمی‌گردد و مسیر طی شده در این فاصله زمانی شکل و شمایل آنها را تغییر داده و به سمت نوین‌تر شدن می‌روند. از حدود 30 سال پیش تا کنون به صورت جدی روش تولید گلخانه‌ای در ایران کلید خورد که طی چند سال اخیر گلخانه‌های زیادی اصلاح و بازسازی شده‌اند. به طوری که در سال 96 اصلاح و بازسازی گلخانه‌ها 112 درصد رشد داشته. در حال حاضر سهم گلخانه‌های مدرن در ایران بین پنج تا 10 درصد و گلخانه‌های نیمه مدرن حدود 70 درصد را در برمی‌گیرند. البته به نظر می‌رسد که در سال‌های آتی با نگاه ویژه‌ای که به این بخش شده و همچنین با وجود ورود تکنولوژی‌ها، دانش فنی و تجهیزات مدرن برنامه جدی در راستای توسعه گلخانه‌ها در پیش گرفته شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید