Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی:

واگذاری 75 نوع ماشین آلات کشاورزی حفاظتی

ایانا-کشاورزی: طی پنج سال گذشته 97 هزار دستگاه تراکتور در اختیار جامعه کشاورزی کشور قرار گرفته است، همچنین بیش از 2100دستگاه کمباین برداشت وارد مزارع غلات شد.

واگذاری 75 نوع ماشین آلات کشاورزی حفاظتی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان اینکه تنها  8 درصد از گازوئیل کشور در اختیار بخش کشاورزی است، گفت: در حدود 4 درصد گازوئیل کشور در حوزه مکانیزاسیون ماشین‌های کشاورزی استفاده می‌شود و میزان قاچاق در این بخش صفر است.

به گزارش ایانا، کامبیز عباسی در نشست خبری صبح امروز، با تاکید بر اینکه از وزارت نفت درخواست کردیم که کارت سوخت برای ماشین آلات کشاورزی صادر شود، افزود: موضوع پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی نیز به همین دلیل انجام شده بود.

او ادامه داد: البته در حال حاضر بر مبنای کارت بانکی پیشنهاداتی را برای کارت سوخت کشاورزان انجام شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به رشد 10برابری پلاک گذاری ماشین‌آلات کشاورزی گفت: از سال‌های 90 و 91 سالانه در حدود 40 هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی را پلاک‌گذاری می‌کنیم.

او  با بیان اینکه طی پنج سال گذشته 97 هزار دستگاه تراکتور در  اختیار جامعه کشاورزی کشور قرار گرفته است، افزود: همچنین بیش از 2100دستگاه کمباین برداشت وارد مزارع غلات شد.

عباسی ادامه داد: در سال‌های گذشته به صورت میانگین کمتر از 100 دستگاه کمباین غلات تامین می‌شد که در حال حاضر قابلیت عرضه به سالانه 700 تا 800 دستگاه رسیده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اینکه در حوزه باغبانی کشور با توجه به سنتی بودن باغات و عدم امکان ورود ماشین به آنها رشد 137 درصدی در شاخص ضریب مکانیزاسیون باغبانی کشور انجام شده است، افزود: بیش از 7 هزار  دستگاه انواع تراکتورهای باغی وارد مزارع باغبانی کشور شده که نسبت به گذشته قابل توجه است.

او با تاکید بر اینکه از مهمترین اتفاقات در حوزه مکانیزسیون نیز توسعه کشاورزی حفاظتی است، افزود:  توسعه روش‌های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی از مهمترین اقدامات در حوزه کشاورزی حفاظتی است.

او با اشاره به اینکه طی 5 سال  اخیر 75 نوع ماشین  کشاورزی حفاظتی اعم از ماشین آلات کشت مستقیم در بقایای گیاهی  به کشاورزان واگذار شده است، گفت: در حدود 20هزار دستگاه ماشین‌‌آلات کشاورزی حفاظتی برای کشت در بقایای گیاهی، نسوزاندان بقایای گیاهی و کاشت بدون شخم در اختیار  کشاورزان  قرار گرفته است.

او با بیان اینکه 19.5 درصد از گندم آبی کشور در حال حاضر شخم نمی‌خورد، افزود: همچنین در حدود 15 درصد گندم دیم کشور عملیات کم خاک ورزی و بی خاک ورزی در آن صورت می‌گیرد و 14 درصد جوی دیم و آبی کشور نیز تحت پوشش عملیات کم خاک ورزی است.

او افزود: در حوزه ذرت علوفه‌ای حدود 34 درصد، محصولات کلزا 20 درصد و  حبوبات آبی و دیم نیز 20درصد عملیات  کم خاک ورزی و بی‌‌خاک ورزی انجام می‌شود.

رئیس مرکز مکانیزسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ردیف بیمه تعرفه ماشین‌آلات کشاورزی از ماشین‌های سواری و حمل و نقل جداسازی شده است، افزود: این موضوع سبب شده تا درصد تعرفه بیمه 30درصد کاهش یابد.

او با تاکید بر اینکه طی پنج سال 97هزار دستگاه تراکتور در اختیار جامعه کشاورزی کشور قرار گرفته است، گفت: خوداتکایی 90 تا 95 درصدی در ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد.

عباسی از چالش‌های موجود در این حوزه را وجود معاینه فنی برای پلاک گذاری عنوان کرد و افزود: از بخش راهور ناجا تقاضا داریم شرط الزامی بودن معاینه فنی را برای ماشین‌های کشاورزی لغو کنند تا روند پلاک گذاری تسریع شود و کشاورزان بر مبنای آن بتوانند کارت سوخت دریافت کنند.

او با بیان اینکه فقط 450 هزار تراکتور و کمباین در کشور وجود دارد، افزود: این وسایل سهمسی در آلودگی هوا ندارند و همچنین سهمی زیادی از مصرف سوخت کشور نیز به آنان تعلق ندارد.

عباسی با اعلام اینکه قیمت بیمه ماشین‌آلات کشاورزی 30 درصد کاهش داشته است، گفت: براساس مذاکراتی که با بیمه مرکزی انجام شد حاضر به کاهش 30 درصدی ماشین‌آلات کشاورزی شدند زیرا آنها ریسک دیگر خودروها را ندارند و میزان خسارت آنها کمتر است.

افزایش تولید 35 درصدی محصولات کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون از مهمترین فاکتورهای توسعه بخش کشاورزی است، افزود: مکانیزاسیون در بخش کشاورزی مصرف کود، سم و بذر را کاهش می‌دهد و همچنین به حفظ خاک و کاهش مصرف آب کمک می‌کند.

او با بیان اینکه حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در حدود 35 درصد افزایش تولید در سال‌های اخیر داشته است، افزود: به طور یقین بخشی از این افزایش به دلیل اجرای مکانیزاسیون در باغات و اراضی بوده است. 

او ادامه داد: خوشبختانه طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در بخش مکانیزاسیون کشاورزی انجام شده است و دولت یازدهم و دوازدهم در تمامی بخش‌های این حوزه فعالیت داشته است.

عباسی با تاکید بر اینکه در حدود  6500میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش مکانیزانسیون کشاورزی مبتنی بر تسهیلات بانکی و با حمایت بانک کشاورزی و تعامل با وزرات  جهادکشاورزی در قالب یک برنامه تخصصی 12 ساله انجام شده است، افزود: مکانیزاسیون در نهایت سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید خواهد شد.

او افزود: خوشبختانه متناسب با این برنامه پیش می‌رویم و در حال حاضر 5 سال از این برنامه طی شده است که در این 5 سال در حدود 6500میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه مکانیزسیون  کشور انجام شده است.

افزایش 70درصدی مکانیزاسیون در تولید برنج

او در ادامه با بیان اینکه در طول 5 سال گذشته مکانیزاسیون برنج از 10درصد به حدود 80درصد رسیده است، افزود: مکانیزاسیون در این بخش سبب کاهش هزینه تولید، افزایش درآمد کشاورزان، رونق حرفه شالی‌کاری، توقف تغییر اراضی به دلیل اقتصادی شدن شده است.

او افزود: این موضوع سبب شده تا هزینه‌های تولید برنج 50 تا 60 درصد کاهش یابد و همچنین ضایعات آن از 10تا 12 درصد به 1 تا 1.5 درصد برسد. البته در حال حاضر تنها 15 درصد از اراضی برنج نیاز به حمایت برای مکانیزه شدن دارند.

افزایش دو برابری قیمت لاستیک ماشین‌آلات کشاورزی

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت لاستیک در این بخش افزایش دو برابری داشته است، افزود: در حوزه کشاورزی با کمبود این کالا مواجه هستیم  زیرا صنایع تولیدکننده این محصول با تغییر شکل تولید خود به سمت تولید لاستیک خودرو رفته‌اند.

عباسی ادامه داد: محصول لاستیک در حوزه کشاورزی از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا تا زمانی که تولید نباشد حمل و نقل صورت نخواهد پذیرفت و باید توجه بیشتری به سهمیه لاستیک مورد نیاز حوزه کشاورزی شود.

او با بیان اینکه ماهانه 150 میلیارد تومان جذب این بخش می‌شود، گفت: بخش مکانیزاسیون ماشین‌آلات کشاورزی در حوزه تحریم نه تنها عقب‌نشینی نداشته بلکه افزایش کیفیت محصولات نیز داشته‌ایم.

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دستگاه‌های جدید ایرانی مانند کاهنده مصرف برق و دستگاه مقابله با تگرگ در نمایشگاه امسال ارائه خواهد شد.

عباسی با بیان اینکه بدون محدودیت به این بخش تسهیلات داده می‌‌شود، افزود: به طور مثال تکنولوژی بومی مبارزه با سرمازدگی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

عباسی با بیان اینکه بر این اساس دستگاه‌هایی به کشاورزان معرفی شده تا در مناطق شمالی از آن استفاده ‌شود که امکان خسارت به باغات را حدود 90 درصد کاهش داده است، افزود: این تکنولوژی در دمای 4 تا 5 درجه زیر صفر فعالیت می‌کند و در مواقع لزوم به صورت خودکار شلیک‌هایی در مزارع انجام می‌شود تا خسارت کشاورزان بابت سرمازدگی کاهش یابد.

خسارت سرمازدگی سالانه 12 هزار میلیارد تومان است

عباسی با بیان اینکه سالانه 10 تا 12 هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از سرمازدگی در کشور در سطح 600هزار هکتار  است، گفت: در صورت اینکه بتوانیم برای هر هکتار در حدود 5 میلیون تومان هزینه نصب دستگاه‌های نوین انجام دهیم، این خسارت را نخواهیم داشت.

عباسی افزود:  150 باغدار عمده در شمال کشور از این تکنولوژی استفاده کرده و نتیجه را گرفته‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید