Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور:

یک میلیون هکتار از اراضی کشور زیر سایبان می‌رود

ایانا-کشاورزی: امیدواریم تا پنج سال آینده بتوانیم حدود یک میلیون هکتار از باغات کشور را زیر پوشش سایبان ببریم. استفاده از سایبان در باغات امکان استفاده از فناوری‌های نوین، کشت متراکم و نیمه متراکم و استفاده از روش‌های نوین آبیاری تحت فشار را فراهم می‌کند.

یک میلیون هکتار از اراضی کشور زیر سایبان می‌رود

ایران با داشتن 250 میلیمتر بارش سالانه جزو مناطق گرم و خشک جهان محسوب می‌شود، علاوه بر میزان اندک بارش که حدود یک سوم میانگین جهانی است، شدت بالای تبخیر در ایران مساله‌ای است که منجر به افزایش مشکلات کمبود آب می‌شود. افزایش بهره‌وری آب از طرق مختلف چون بالا بردن راندمان آبیاری و استفاده از روش‌های آبیاری نوین و توسعه گلخانه‌ها می‌تواند به کم‌رنگ‌تر کردن مشکلات مربوط به تنش آبی کمک کند. استفاده از سایبان که به تازگی در کشور رواج یافته است، راه‌ حلی برای کمک به رفع مشکلات مربوط به تبخیر و تلفات آب است.

ولی‌اله بنی عامری مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور در مورد استفاده از سایبان‌ به منظور کاهش مصرف آب  به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا گفت: «سایبان‌ها در راستای جلوگیری از تبخیر و تلفات آب در سطح باغات، سبزی‌کاری، جالیز و فضای باز در دستور کار قرار گرفته است.»

او درباره برنامه‌ریزی صورت گرفته برای گسترش استفاده از سایبان‌ها توضیح داد: «امیدواریم تا پنج سال آینده بتوانیم حدود یک میلیون هکتار از باغات کشور را زیر پوشش سایبان ببریم. استفاده از سایبان در باغات امکان استفاده از فناوری‌های نوین، کشت متراکم و نیمه متراکم و استفاده از روش‌های نوین آبیاری تحت فشار را فراهم می‌کند.»

بنی عامری در باره مزایای استفاده از سایبان هم یادآوری کرد: «افزایش عملکرد در واحد سطح تا 4 الی 5 برابر و جلوگیری از خسارت‌های هنگفتی که سالانه بیش از 10 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، از مزایای مهم استفاده از سایبان به شمار می‎آید.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید