Iranian Agriculture News Agency

خاوازی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی:

تولید 90درصد واکسن دامی درسازمان تحقیقات کشاورزی

ایانا-کشاورزی: طی ۲۰ سال گذشته فقط در مورد گندم آبی ۴۳ رقم از این سازمان آزاد شده که ارزش کنونی خالص اقتصادی این اقدام چیزی برابر با ۱۲هزار میلیارد تومان بوده. طبق آمار ۸۹ درصد ارقام آبی گندم مربوط به پژوهشگران بوده که سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان برگشت مالی داشته. لازم به تاکید است هزینه به فایده آن نیز یک به ۲۵ است.

تولید 90درصد واکسن دامی درسازمان تحقیقات کشاورزی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سازمان تحقیقات در 6 حوزه فعالیت می‌کند، گفت:‌ «برای نمونه نزدیک به 25 درصد واکسن طیور و 90 درصد واکسن دامی در این سازمان تولید شده. متاسفانه‌ در حوزه پژوهش و فناوری،‌ سرمایه گذاری سنگینی روی فناوری انجام نشده است.»

به گزارش ایانا، کاظم خاوازی در مراسم معرفی و تجلیل از محققان برتر و نمونه ملی بخش کشاورزی و رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی افزود: «از مجموع 6 حوزه پژوهش و فناوری انتخاب شده که طی 10 سال گذشته در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته،‌ به ازای هر فناوری دو میلیون دلار برگشت مالی و ۱۴۲ فرصت شغلی ایجاد شده‌ است. برای نمونه طی ۲۰ سال گذشته فقط در مورد گندم آبی ۴۳ رقم از این سازمان آزاد شده که ارزش کنونی خالص اقتصادی این اقدام چیزی برابر با ۱۲هزار میلیارد تومان بوده. طبق آمار ۸۹ درصد ارقام آبی گندم مربوط به پژوهشگران بوده که سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان برگشت مالی داشته. لازم به تاکید است هزینه به فایده آن نیز یک به ۲۵ است.»

او ادامه داد: «بسیاری از فعالیت‌هایی که سازمان انجام می‌دهد، حاکی از آن است که این سازمان یک بخش اثرگذار و قدرتمند علمی است. با وجود تمام فراز و نشیب‌هایی که این سازمان‌ داشته، نمی‌توان اثربخشی آن را نادیده گرفت. در حال حاضر مشکلاتی که در بخش‌های مختلف آب و خاک و کشاورزی کشور وجود دارد به علت توجه نکردن به توصیه‌های بوده که این سازمان داده، اما خیلی بر روی آنها دقت و مانور داده نشده است.»

او می‌افزاید: «فشارهایی که این روزها به بخش کشاورزی، آب و خاک وارد می‌شود، متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است. بنابراین روش‌های ارائه شده مقابله با این مشکلات، روش‌هایی هستند که با کمی تاخیر از گذشته تاکنون  به ما ارث رسیده، اما باید به روز شوند. درحال حاضر شرایط کشور به گونه‌ای نیست که بتوان تمام امکانات را بسیج کرد تا یک گزارش و پژوهش را درآورد. بنابراین اکنون نیاز است که سازمان از محصول محوری خارج و به سمت پیامد محوری برود. از این رو باید تأثیرگذاری روش‌هایی تازه را در کشاورزی و سطوح مختلف بررسی کرد.»

خاوازی ادامه داد: «شعاری که برای ادامه راه در نظر گرفته شده، حرکت سازمان به سمت نوآور محوری و پیامد محوری است. همچنین لازم است که آیین نامه ارتقا و ترفیع اجرایی شود، چرا که این آیین نامه یک پله بالاتر و اثر بخش‌تر از آیین نامه وزارت علوم است که باید روی آن کار شود، البته نباید از فعالیت‌های بنیادی و پایه‌ای نیز غافل بود.»

او افزود: «نکته دیگری که از اهمیت خاصی برخوردار است مربوط به روش‌ها و کمیته‌های علمی و فنی سازمان است. از الزامات است که فعالیت و برنامه کمیته‌ها به طور کلی دگرگون شود. چرا که برخی از مشکلات آنی ایجاد شده با چهار نظر کارشناسی حل خواهد شد. بنابراین باید از پتانسیل‌‌های موجود بهره بهتری برد و از آنها تنها برای کارهای کم اهمیت استفاده نکرد.»

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی افزود: «همچنین اتفاق‌هایی در اقلیم کشور رخ داده که بسیاری از برنامه‌ها را از دست بخش‌های مربوطه خارج کرده. بنابراین نیاز است که تکانی اساسی در برنامه‌ها داده شود. همچنین نیاز است با توجه به مشکلات حاکم بر کشور تمام پژوهشگران ارتباطات بین‌المللی خود را حفظ کنند.»

گفتنی است که تا کنون 251 قرارداد از طرف سازمان تحقیقات با بخش خصوصی امضا شده و امروز با امضای ۱۹قرارداد دیگر این رقم به ۲۷۰ قرارداد خواهد رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید