Iranian Agriculture News Agency

در پایان طرح توسعه گلخانه‌ها رقم خواهد خورد؛

صرفه‌جویی 4 میلیارد متر مکعبی آب

ایانا-کشاورزی: در حال حاضر طی سال‌های 95 ،96 و 97 که در پایان هشت ماهه آن قرار داریم، نسبت به سال پایه طرح حدود 66 درصد رشد داشته‌ایم. از زمان شروع طرح تاکنون 5 هزار و 800 هکتار گلخانه در کشور ساخته شده است.

صرفه‌جویی 4 میلیارد متر مکعبی آب

ایران مقام اول توسعه گلخانه‌ها در جهان را دارد و طبق طرح توسعه گلخانه‌ها که از دو سال قبل شروع شده، تا سال 1404 که این طرح به اتمام خواهد رسید، در حدود 58 هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت گلخانه‌ای قرار می‌گیرد، چرا که کشت گلخانه‌ای با کاهش مصرف آب یکی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از اتلاف آب در بخش کشاورزی به حساب می‌آیند. با اتمام طرح توسعه گلخانه‌های کشور و نقش مهمی که این توسعه در صادرات محصولات کشاورزی دارد، در حدود 14 میلیارد دلار ارزآوری برای کشور رقم خواهد خورد.

ولی‌اله بنی عامری مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور در ارتباط با کلیات طرح توسعه گلخانه‌ها به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا گفت: «طرح توسعه گلخانه‌های کشور از سال 1395 شروع شده است و تا پایان سال 1404 به مدت 10 سال ادامه خواهد داشت. توسعه گلخانه‌ها در این بازه زمانی به صورت پلکانی انجام می‌شود و انتظار می‌رود که در پایان سال 1404 به میزان تعیین شده یعنی احداث 48 هزار و 355 هکتار گلخانه در سطح کشور، برسیم. این رقم به علاوه میزانی که تا سال 94 زیر کشت گلخانه‌ای بوده است (حدود 10 هزار هکتار) در مجموع میزان کشت گلخانه‌ای کشور تا پایان سال 1404 را به 58 هزار هکتار خواهد رساند. از میزان کل سطح زیر کشت گلخانه در کشور تا سال 1404 حدود 30 درصد مربوط به کشت گل و گیاهان زینتی و حدود 70 درصد دیگر نیز مربوط به سبزی‌های گلخانه‌ای است. در مجموع حدود 21 میلیون تن محصول تولید می‌شود که از این میزان حدود 10 میلیون تن سهم صادرات است و 11 میلیون تن باقی‌مانده برای مصرف داخل در نظر گرفته می‌شود. این رقم در حدود 14 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری خواهد داشت.»

او در ارتباط با روند پیشرفت طرح اعلام کرد: «در حال حاضر طی سال‌های 95 ،96 و 97 که در پایان هشت ماهه آن قرار داریم، نسبت به سال پایه طرح حدود 66 درصد رشد داشته‌ایم. از زمان شروع طرح تاکنون 5 هزار و 800 هکتار گلخانه در کشور ساخته شده است. این میزان رشد بیش از 12 الی 13 درصد نسبت به کل طرح را در  بر می‌گیرد. در طی هشت ماهه امسال پیشرفت کار نسبت به اهداف مصوب طرح 98 درصد بوده است.»

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور ادامه داد: «در این طرح به بیش از 48 هزار نفر به منظور نیروی کار ماهر نیاز است که شامل کارگر، تکنیسین و مهندس است که باید به خدمت گرفته شوند و لازم است مهارت کار در گلخانه را بیاموزند. این مساله یکی از اهداف مهم این طرح به شمار می‌رود.»

بنی عامری در ارتباط با میزان صرفه جویی آب که در طی این طرح حاصل می‌شود، گفت: «بیش از 4 میلیارد متر مکعب آب تا پایان این طرح صرفه جویی خواهد شد که میزان بسیار قابل توجهی است و همچنین حدود 370 هزار هکتار از اراضی فضای باز نیز که زیر کشت سبزی‌ها و صیفی است آزاد شده و زیر سیستم کشت حفاظتی، علوفه و گیاهان کم آب بر یا تک آب بر قرار می‌گیرد تا بتوان از این طریق آب را در کشور مدیریت کرد. گلخانه‌ها نقش 90 درصدی در ارتباط با جلوگیری از اتلاف آب ایفا می‌کنند.»

او در ارتباط با انواع گلخانه‌ها گفت: « گلخانه‌های کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس از انواع گلخانه‌ها هستند. گلخانه‌های کوچک مقیاس با هدف بهبود معیشت روستاییان و خانوارهای روستایی که در روستا به کشاورزی خرد مشغول هستند، گفته می‌شود. ماموریت گلخانه‌های کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس با هم متفاوت است و نمی توان یکی را بر دیگری ارجحیت داد.»

مجری طرح توسعه گلخانه‌ها در مورد استان‌هایی که بیشترین سهم را در توسعه گلخانه دارند گفت: «بیش‌ترین استقرار گلخانه‌ها در پنج تا هشت استان‌ کشور است که در مناطق مرکزی  و جنوبی واقع شده‌اند. این مناطق شامل اصفهان، یزد، کرمان (جیرفت و کهنوج)، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و فارس است و عمدتا هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه گلخانه‌ها در استان‌های مناطق مرکزی و جنوبی کشور است.»

او ادامه داد: «در حال حاضر خیار با بیش از 8 هزار هکتار بیش‌ترین سهم را در کشت گلخانه‌ای دارد، البته باید گفت این محصول با  گوجه فرنگی و فلفل تعدیل می‌شود و این دو محصول  نیز سهم مهمی را تولید بیش‌ترین محصول گلخانه‌ای کشورشامل می‌شوند. با توجه به اینکه تا سال 1400 کشت خیار و فلفل تنها معطوف به گلخانه می‎شود این محصولات با تنوع بیشتر در گلخانه‌ها کشت خواهند شد. بیش از 100 نوع محصول گلخانه‌ای شامل گروه گل و گیاهان زینتی، سبزی‌ها، میوه‌ها و گیاهان دارویی تا پایان طرح در کشور کشت خواهد شد.»

بنی عامری در پاسخ به این سوال که ایران در مقایسه با سایر کشورها به لحاظ وسعت گلخانه‌ها در چه جایگاهی قرار دارد؟ هم پاسخ داد: «ایران در حال حاضر مقام اول توسعه گلخانه‌ها را در جهان دارد. هیچ کشوری به اندازه ایران گلخانه‎هایش را توسعه نداده است. بعد از ایران مقام دوم متعلق به کشور مکزیک است.»

او در باره سیاست‌ها و برنامه‌های تشویقی و حمایتی به منظور توسعه کشت گلخانه‌ای هم گفت: «بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بسته‌ای که در ارتباط با تدابیر تشویقی برای توسعه گلخانه‌ها ارائه شده است، تسهیلات ارزان قیمتی است که در ارتباط با توسعه گلخانه ارائه شده. این تدابیر تشویقی شامل تسهیلات 4 درصدی، 6 درصدی، 7 درصد و 9 درصدی با بازده شش تا هفت ساله است. این تسهیلات ارزان قیمت که در اختیار افراد قرار می‌گیرد، در توسعه گلخانه‎ها نقش مهمی دارد.»

بنی عامری در ارتباط با سازه‎های گلخانه‌ای هم توضیح داد: «در حال حاضر در مقیاس تکنولوژی‌های متوسط و ارزان قیمت هیچ مانع و محدودیتی نداریم و این سازه‌ها در کشور تولید می‌شوند. به پروژه‌هایی که تکنولوژی خیلی بالایی دارند  نسبت به سیستم‌هایی با سطح تکنولوژی پایین و متوسط نیاز کمتری احساس می‌شود. در حال حاضر تمرکز ما بر روی سازه‌هایی با تکنولوژی متوسط و پایین است تا سیستم‌هایی با تکنولوژی خیلی بالا.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید