Iranian Agriculture News Agency

تصویب طرح اصلاح و نوسازی باغات مرکبات کشور رقم می‌زند؛

افزایش یک میلیونی تنی تولید مرکبات

ایانا-کشاورزی: در صورت تصویب اعتبار طرح اصلاح و نوسازی باغات کشور، میزان تولید مرکبات از 5 میلیون و 110هزار تن به حدود 6 میلیون تن در سال 1400خواهد رسید.

افزایش یک میلیونی تنی تولید مرکبات

صادرات مرکبات در سال جاری رشد 300درصدی داشته است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با اعلام این خبر گفت: با وجود افزایش ارزش صادرات میوه در سال جاری، حجم صادرات نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است.

مسعود لطیفیان با بیان اینکه طرح تهیه اصلاح و نوسازی باغات مرکبات کشور تهیه شده و منتظر تصویب اعتبار در مجلس است، افزود: در صورت تصویب اعتبار این طرح میزان تولید مرکبات از 5 میلیون و 110هزار تن به حدود 6 میلیون تن در سال 1400خواهد رسید.

او با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح میزان تولید مرکبات در هر هکتار افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: همچنین اجرای این طرح سبب ایجاد اشتغال در هر هکتار باغ مرکبات به صورت مستقیم 7 نفر خواهد بود که در مجموع سبب اشتغالزایی 350هزار نفر در سطح کشور خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در اصلاح و نوسازی باغات مرکبات کشور قرار است تا باغات درجه 2 مرکبات تبدیل به باغ‌های درجه 1 شود.

او با بیان اینکه همچنین قرار است باغات درجه 3 حذف شوند و باغات درجه 1 جایگزین این باغات شود، افزود: حذف و ریشه کنی درختان نامناسب، طراحی باغ، اصلاح ساختار بستر خاک، نهرکشی، تسطیح و حذف ناهمواری‌های سطح باغات، تامین نهال و برخی اقدامات دیگر از جمله برنامه‌های اجرایی در این طرح است.

او با بیان اینکه مرکبات جزو 5 محصول اصلی تولیدی در کشور است، گفت: به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش سطح حجم آب‌های زیرزمینی و افزایش واردات برخی محصولات کشاورزی باید نگاه حمایتی به تولید مرکبات داشت.

لطفیان با اشاره به اینکه با افزایش میزان تولید و اجرای این طرح می‌توانیم علاوه بر تامین نیاز داخل به کشورهای همسایه نیز این محصول را صادر کنیم، افزود: از مجموع تولید مرکبات در دنیا 6 میلیون و 632 هزار تن وارد روسیه می‌شود و روسیه پس از هلند بیشترین واردکننده‌ مرکبات است که می‌تواند بازار صادراتی خوبی برای ایران باشد.

او ادامه داد: همچینن کشورهای عراق، عربستان، کویت از واردکننده‌های مرکبات هستند که می‌توان با افزایش میزان تولید برای واردات این محصول به این کشورها برنامه ریزی کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید