Iranian Agriculture News Agency

پرورش ماهی در دریا راهکار افزایش تولید آبزیان در ایران است

ایانا-کشاورزی: کشور ما در منطقه‌ای نیمه خشک قرار گرفته و بحران آب در آن جدی است؛ به گونه‌ای که کارشناسان معتقدند مصرف آب باید به نصف مقدار فعلی برسد. به همین دلیل، مهمترین راهکار برای افزایش تولید آبزیان، پرورش ماهی در قفس است.

پرورش ماهی در دریا راهکار افزایش تولید آبزیان در ایران است

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، مهمترین راهکار افزایش تولید آبزیان در ایران را توسعه پرورش ماهی در قفس عنوان کرد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، امروز در دومین همایش ملی آبزی پروری دریایی و محیط‌ های محصور، گفت: در حال حاضر میزان مصرف آبزیان در کشور حدود ۱۱ کیلوگرم به ازای هر نفر است که این عدد در کشورهای پیشرفته به بیش از ۲۴ کیلوگرم می رسد.

محمد پورکاظمی، با اشاره به اینکه متوسط مصرف آبزیان در جهان، ۲۰.۳ کیلوگرم تخمین زده می‌شود، افزود: برای رسیدن مصرف ماهی به این مقدار در ایران، حداقل باید ۷۷۳ هزار و ۵۰۰ تن به تولید فعلی اضافه شود؛ آن هم به شرطی که شمار جمعیت به مقدار کنونی باقی بماند.

او عنوان کرد: برای محقق شدن چنین شرایطی، نمی‌توان به امید افزایش صید نشست؛ زیرا توان اکوسیستم‌ها در حدی نیست که جوابگوی نیاز مصرف باشد. بنابراین راهی به جز آبزی پروری، باقی نمی‌ماند. این در حالی است که کشور ما در منطقه‌ای نیمه خشک قرار گرفته و بحران آب در آن جدی است؛ به گونه‌ای که کارشناسان معتقدند مصرف آب باید به نصف مقدار فعلی برسد. به همین دلیل، مهمترین راهکار برای افزایش تولید آبزیان، پرورش ماهی در قفس است.

پورکاظمی با بیان اینکه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به عنوان یک موسسه پیشرو در بحث توسعه پرورش ماهی در قفس، اقدامات موثری را انجام داده است، افزود: انجام مطالعات، نظارت و پایش، تقویت کادر متخصص و ایجاد پل ارتباطی بین بخش تحقیقات، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی از مهمترین فعالیت های کلان این موسسه است که جزو اولویت های کاری آن محسوب می‌شود.

تدوین برنامه جامع برای ۱۵ سال آینده، تنوع بخشی گونه‌ای، امکان سنجی محل‌های مناسب، نوع سازه، اقتصاد و بازار تولید، ظرفیت سازی برای آموزش، تجهیز و تکمیل زیرساخت‌ها و مهمتر از همه ترویج و انتقال یافته‌های علمی، از دیگر مواردی بود که پورکاظمی به عنوان فعالیت های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به آن اشاره کرد.

به گفته او، محققان علوم شیلاتی کشور برای ۵ سال آینده ۱۷۱ پروژه تحقیقاتی، ۹۸ برنامه آموزشی و ۷۰ هزار برنامه ترویجی در زمینه پرورش ماهی در قفس تدارک دیده‌اند. البته طرح تولید ۱۰۰ هزار ماهی سوف و ۱۰۰ هزار بچه ماهی آزاد برای سال ۹۷-۹۸، تشکیل بانک ژن ماهی آزاد، معرفی ماهی سفید به قفس که مراحل تحقیقاتی را طی می‌کند، تولید انواع پروبیوتیک ها و واکسن‌ها، پایش آلودگی‌های دریایی و مدیریت پرورش، بهداشت و بیماری‌ها از دیگر مواردی است که باید به فعالیت‌های گفته شده و اولویت‌دار موسسه اضافه شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در پایان با اشاره به اینکه صنعت پرورش ماهی در قفس، صنعتی نوپا در ایران محسوب می‌شود، گفت: این موسسه با تدوین اصول علمی، تعیین استانداردها و ضوابط مربوط به هر اکوسیستم در نظر دارد دانش فنی کل زنجیره از تولید تا بازار را بومی سازی کند تا ضمن اینکه بخش خصوصی به بیشترین سود می‌رسد، مصرف کننده نیز از پروتئین باکیفیت و سالم مطابق با استانداردهای جهانی بهره مند شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید