Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی:

تنها 15 درصد از کالری مورد نیاز کشور وارد می‌شود

ایانا-کشاورزی: 85 درصد از نیاز کالری مردم توسط بخش کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود. کشور در تامین 15 درصد کالری مورد نیاز واردکننده است. از کل این منابع 10 درصد تبدیل به ریال شده. در طی سال‎های اخیر صد درصد این منابع 10 درصدی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

تنها 15 درصد از کالری مورد نیاز کشور وارد می‌شود

بخش کشاورزی کشور سالانه 70 تا 80 میلیارد دلار تولید دارد و با تامین 85 درصد از نیاز کشور به کالری را تامین می‌کند. بخش کشاورزی سالانه 6 میلیارد دلار صادرات دارد و همچنین بازارهای عمده صادراتی بسیاری از محصولات را در دنیا به خود اختصاص داده. لازم است با توجه به شرایط اقتصادی کنونی این بخش بیش از پیش مورد حمایت صندوق توسعه ملی و بانک‎های خصوصی قرار گیرد.

به گزارش ایانا، عبد‌المهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که صبح امروز با حضور مرتضی شهیدزاده رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در اتاق تهران برگزارشد، با اشاره به این نکته که  ماهیت صندوق، توسعه ملی است، به کشیدن بار یک تنه اشتغال کشور توسط بخش کشاورزی اشاره کرد و خواستار حمایت بیشتر این صندوق از کشاورزی کشور شد.  

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری سهم 19 درصدی بخش کشاورزی در اشتغال کشور گفت: «بخش کشاورزی در حال حاضر با تولید 70 تا 80 میلیارد دلاری در سال به ناحق بار 19 درصد از اشتغال کشور را به دوش می‌کشد. علت این که بخش کشاورزی چنین بار سنگینی را به دوش می‌کشد، این است که بخش‎های دیگر نمی‌توانند بار اشتغال را به دوش بکشند، در حالی که نیازی نیست این بخش بار به این سنگینی را به دوش بکشد؛ چرا که  در دنیا میزان اشتغال بخش کشاورزی تنها بین 3 تا 4 درصد است.»

بخشنده با اشاره به تامین 85 درصد نیاز کالری کشور توسط  بخش کشاورزی اعلام کرد: «85 درصد از نیاز کالری مردم توسط بخش کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود. کشور در تامین 15 درصد کالری مورد نیاز واردکننده است. از کل این منابع 10 درصد تبدیل به ریال شده. در طی  سال‎های اخیر صد درصد این منابع 10 درصدی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است. هزاران پروژه توجیه‌پذیر توسط بخش خصوصی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی، توسعه سردخانه‌ها، انبارهای فنی، توسعه گلخانه‌ها و غیره انجام شده و بخش کشاورزی کم‌ترین غیربرگشتی را داشته است.»

او در زمینه حمایت از توسعه صادرات  گفت: «در ارتباط با حمایت از توسعه صادرات باید عنوان کرد که بخش کشاورزی سالانه 6 میلیارد دلار صادرات دارد و همچنین بازارهای عمده‌ای نیز در صادرات پسته، زعفران، خرما، خشکبار، گیاهان دارویی و غیره در دنیا به خود اختصاص داده است. این بخش سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار صادرات لبنیات دارد. صندوق توسعه ملی باید به بخش کشاورزی کمک کند. تنها بانکی که در بخش کشاورزی کمک می‎کند بانک کشاورزی است که 92 درصد از فشار بخش کشاورزی را به دوش می‌کشد. بانک‌های خصوصی و سایر بانک ها نیز باید به بخش خصوصی کمک کنند.»

معاون وزیر کشاورزی ادامه داد: «باید یک مساله را مورد توجه قرار داد که طرح‌های تصویب شده برای بخش خصوصی در یک سال اخیر با توجه به شرایط  فعلی اقتصادی گران تمام می‌شوند و در واقع میزان اعتباری که برای یک طرح تصویب شده در نظر گرفته شده است، با توجه به گرانی تجهیزات و مصالح، میزان تصویب شده دیگر کفاف نمی‌دهد. در همین خصوص نامه‌ای توسط وزیر جهاد کشاورزی به رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی و ریاست جمهور فرستاده شده که باید صندوق در  خصوص میزان تسهیلاتی که برای بخش خصوصی تصویب کرده است و مدت زمان  این طرح، تجدیدنظر کند. با توجه به شرایطی که چند ماه اخیر در کشور حادث شده است، این مساله باعث می‌شود که طرح‎های جدید نتواند به موقع تمام شود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید