Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران:

80درصد گوشت مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود

ایانا-کشاورزی: دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی با ظرفیت 70 درصد مشغول به تولید هستند و متاسفانه تولید داخل به صورت قاچاق به دلیل قیمت ارز صادر می‌شود.

80درصد گوشت مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود

روز گذشته جلال محمودزاده نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد که «نزدیک به ۶۰ درصد واحدهای دامی صنعتی و نیمه صنعتی خالی از دام و تعطیل است و در واقع ۴۰ درصد واحدها با ظرفیت کم کار می‌کنند، این میزان جوابگوی نیاز داخلی نیست بنابراین ناچار به واردات گران قیمت هستیم. همچنین  برای پاسخگویی به نیاز کشور به فرآورده‌های گوشتی، دست به واردات زده‌ایم و با دلار گران، هزینه تهیه گوشت در کشور افزایش چمشگیر پیدا کرده است.»

این درصدها در حالی از سوی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، مطرح شده که رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران در این خصوص نظر دیگری دارد، فرهاد اکبری معتقد است که دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی با ظرفیت 70 درصد مشغول به تولید هستند و متاسفانه تولید داخل به صورت قاچاق به دلیل قیمت ارز صادر می‌شود.

اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با بیان اینکه دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی با ظرفیت 70 درصد مشغول به تولید هستند، گفت: در سال‌های 95 و 96 در حدود 823هزار تن گوشت در داخل کشور تولید شده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران در خصوص شنیده شدن خبر تعطیلی دامداری‌ها نیز گفت: دامداری‌های پرواری و دامداری‌های کوچک به دلیل تولید فصلی، مقرون به صرفه نبودن تولید و گرانی نهاده‌ها تعطیل شده‌اند.

او با تاکید بر اینکه واحدهای شیری و صنعتی تعطیل نشده‌اند و مشغول تولید هستند، افزود: در حال حاضر 80درصد از گوشت قرمز مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

اکبری با اشاره به قاچاق گوشت قرمز به سایر کشورها به دلیل تفاوت قیمت دلار گفت: بسیاری از تولید گوشت قرمز کشور به سایر کشورهای همسایه فرستاده می‌شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران، یادآوری کرد: توان تولید صد درصدی نیاز گوشت قرمز کشور وجود دارد و در صورت حمایت و متعادل شدن قیمت نهاده‌ها از آن استقبال می‌شود اما در حال حاضر 70درصد ظرفیت دامی کشور فعالیت می‌کند و توان تولید بیش از نیاز کشور نیز وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید