Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی:

فرآوری بیش از یک میلیون تن بقایای نیشکر در خوزستان

ایانا-کشاورزی: پس از برداشت سبز نیشکر در هر هکتار حدود ۲۰ تن سرشاخه بر روی زمین باقی می‌ماند که از این مقدار حدود ۱۰ تن قابل استحصال است و می‌توان پس از فرآوری از آن به عنوان خوراک دام استفاده کرد.

فرآوری بیش از یک میلیون تن بقایای نیشکر در خوزستان

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با استفاده از بقایای گیاه نیشکر گفت: «گیاه نیشکر در برخی از کشورها به عنوان علوفه دامی کشت می‌شود و بقایای آن نیز برای تغذیه دام مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران نیز طی دهه گذشته تحقیقاتی در زمینه فرآوری و کاربرد بقایای نیشکر در تغذیه دام انجام شده است. نیشکر یکی از مهمترین محصولات کشاورزی استان خوزستان به حساب می‌آید، که سطح زیر کشت آن حدود ۱۰۰ هزار هکتار است.»

به گزارش ایانا، تورج صارمی در نمایشگاه مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته(IWEX 2018)  توضیح داد: «برداشت نیشکر به دو شکل انجام می‌شود. یک روش بدون نیاز به سوزاندن مزرعه که برداشت سبز نام دارد و دیگری برداشت سیاه است که با آتش زدن مزرعه انجام می‌شود. پس از برداشت سبز نیشکر در هر هکتار حدود ۲۰ تن سرشاخه بر روی زمین باقی می‌ماند که از این مقدار حدود ۱۰ تن قابل استحصال است و می‌توان پس از  فرآوری از آن به عنوان خوراک دام استفاده کرد.»

او اعلام کرد: «موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با همکاری موسسه جهاد نصر در یک اقدام مشترک امکان تولید خوراک دام از سرشاخه فرآوری شده نیشکر را از سال ۹۴ در دستور کار قرار داده‎اند. در این پروژه با طراحی و ساخت پایلوت فرآوری و تولید خوراک دام بر پایه بقایای نیشکر با استفاده از دانش فنی تولید شده در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور این طرح در سه فاز انجام گرفته است. در فاز اول 5 هزار تن از بقایای نیشکر فرآوری شده است و در فاز دوم و سوم به ترتیب ۱۰۰ هزار تن و یک میلیون تن فرآوری بقایای این گیاه انجام شده است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید