Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد:

هدف‌گذاری برای مدیریت 12.5 میلیون تن از بقایای کشاورزی

ایانا-کشاورزی: در کشور محصولات مختلفی کشت می‌شود که بقایای این محصولات بالغ بر 30 میلیون تن است و به علت این که از این بقایا استفاده‌ای نمی شود، می‌تواند مشکلات محیط زیستی ایجاد کند.

هدف‌گذاری برای مدیریت 12.5 میلیون تن از بقایای کشاورزی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پسماند ایجاد شده در بخش کشاورزی و فواید استفاده بهینه از این پسماند اعلام کرد: «در کشور محصولات مختلفی کشت می‌شود که بقایای این محصولات بالغ بر 30 میلیون تن است و به علت این که از این بقایا استفاده‌ای نمی شود، می‌تواند مشکلات محیط زیستی ایجاد کند. پسماند موادی است که به همراه تولیدات اصلی محصولات کشاورزی تولید می‌شود. این پسماند در چهار مرحله کاشت، داشت، برداشت و پس از برداشت تولید می‌شود. برخی از این پسماندها به طور معمول برای تغذیه دام مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هیچ یک از این پسماندها نمی‌تواند به تنهایی نیاز تغذیه دام را تامین کند. ارزش غذایی برخی از این پسماندها را می‌توان با یک فرمول سازی صحیح بالا برد و برای تغذیه دام مورد استفاده قرار داد. بخشی از بقایای کشاورزی برای تولیدات محصولات دامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

به گزارش ایانا، تورج صارمی در مراسم افتتاح ‌نمایشگاه مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین آلات و تجهیزات وابسته (IWEX 2018) با اشاره به مزایای استفاده از پسماندهای کشاورزی در تغذیه دام گفت: «تامین خوراک دام از پسماند هزینه کمی دارد و هزینه تغذیه دام را کاهش می‌دهد. استفاده بهینه از آب مجازی با توجه به کمبود آب در کشور و کاهش آلودگی‌های محیط زیست از مزایای استفاده از پسماندهای کشاورزی است.»

او ادامه داد: «برای تولید محصولات دامی نیاز به تامین اقلام غذایی است، با توجه به محدودیتی که در منابع آب، زمین و سایر محدودیت‌های کشت وجود دارد، تامین این اقلام با مشکلات عمده‎ای همراه است. با در نظر گرفتن این‌که برای تامین برخی از نهاده‌های دامی به واردات نیازمند هستیم، پسماندهای کشاورزی موجود می‌توانند بخشی از نیاز  کشور به نهاده‌های دامی را تامین کنند و این روش می‌تواند راهکاری برای کاهش ضریب وابستگی به واردات باشد.»

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام به اهداف کلان مدیریت پسماند اشاره و تاکید کرد: «از اهداف کلان مدیریت پسماند کشاورزی می‌توان به بهبود تولید زنجیره تامین علوفه کشور، اشتغال‌زایی و کمک به بحران آب از طریق جایگزین کردن برخی علوفه‌ها که برای تامین آن‌ها نیاز به مصرف بالای آب دارند با محصول حاصل از عمل‌آوری این پسماندها اشاره کرد.»

صارمی با تاکید بر افزایش بهره‌وری و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در بخش تولید گفت: «افزایش بهره وری و کمک به ارتقاء تولید و پایداری واحدهای دامداری با استفاده از مدیریت پسماند کشاورزی می‌تواند هزینه تولید در دامداری‎ها و همچنین قیمت تمام شده محصولات را کاهش و  پایداری تولید افزایش دهد. علاوه بر این مسائل مدیریت پسماند و پساب در گاوداری‌ها منجر به رعایت شاخص‌های سازمان محیط زیست در دامداری‌ها می‌شود.»

او اعلام کرد: «حجم 30 میلیون تنی پسماند بخش‌های کشاورزی و صنایع غذایی مربوط به انواع کاه (گندم، جو، ذرت، برنج و غیره) بقایای نیشکر، کاه حبوبات، بقایای دانه‌های روغنی، بقایای پوست پسته، بقایای برگ و طوقه چغندرقند و تفاله سیب و مرکبات و غیره است که در مجموع به این رقم (بیش از 30 میلیون تن) می‌رسد. 20 میلیون تن از حجم این پسماندها مربوط به انواع کاه گندم، جو، ذرت، برنج و غیره است. امسال مدیریت حدود 12.5 میلیون تن از بقایای کشاورزی را هدف قرار دادیم.»

‌نمایشگاه مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین آلات و تجهیزات وابسته (IWEX 2018)  صبح امروز با حضور نمایندگانی از معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، معاونت دریایی سازمان محیط زیست، سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران، کرسی آموزشی محیط زیست یونسکو و اتاق بازرگانی تهران در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب افتتاح شد. این نمایشگاه که با هدف اهمیت به موضوع پسماند و پساب و استفاده بهینه از پسماند کشاورزی و صنعتی به منظور افزایش بهره وری در بخش تولید برگزار شده به مدت سه روز برقرار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید