Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور

سامانه‌ اطلاعات خاک کشور به زودی رونمایی می‌شود

ایانا-کشاورزی: سامانه‌ای راه اندازی شده و تمامی اطلاعات خاک کشور در این سامانه در حال بارگذاری است و به زودی از آن رونمایی می‌شود.

سامانه‌ اطلاعات خاک کشور به زودی رونمایی می‌شود

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در خصوص تصویب لایحه حمایت از خاک گفت: هدف نهایی این لایحه تشکیل کمیته‌ راهبردی برای حفاظت از خاک است تا هماهنگ کننده‌ شرکت‌های دانش بنیان‌، سازمان‌های مردم نهاد و شرکت‌های پیمانکار باشد.

به گزارش ایانا، هادی اسدی رحمانی در مراسم روز بزرگداشت خاک با بیان اینکه تغییر کاربری، شوری، پایین بودن مواد آلی خاک، فرسایش و تخلیه بنیه غذایی خاک از چالش‌های حفاظت از خاک در ایران است، افزود: در ایران تنها  برای 1.2 میلیون هکتار محدودیت کشت وجود ندارد.

او افزود: از جمله برنامه‌های مشارکت جهانی خاک که توسط سازمان فائو اجرا می‌شود و ایران نیز به آن پیوسته، اصلاح حکمرانی خاک به نحوی است که منابع محدود خاک را برای تولید غذای سالم مدیریت کند.

او با بیان اینکه تهیه‌ نقشه خاک، نقشی اساسی در تصمیم گیری و مدیریت خاک دارد، افزود: سامانه‌ای راه اندازی شده و تمامی اطلاعات خاک کشور در این سامانه در حال بارگذاری است و به زودی از آن رونمایی می‌شود.

رحمانی با تاکید بر اینکه این داده‌ها می‌تواند مبنایی برای تهیه‌ الگوی کشت قرار گیرد، گفت: لایحه حفاظت از خاک همچنین بر پایش خاک برای پیشگیری و درمان تاکید دارد.

او افزود: در حال حاضر 3 هزار پایگاه پایش خاک در کشور وجود دارد.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با یادآوری اینکه خاک موجود کمبود فسفر دارد، گفت: همچنین داده‌ها نشان می‌دهد که میزان سرب کشور به حدی نیست که نگران کننده باشد.

رحمانی با بیان اینکه طی چهار سال گذشته برنامه ثبت و کنترل کیفی کود را انجام داده‌ایم، افزود: در حال حاضر از 10هزار برند کودی که درخواست ثبت کرده‌اند در  حدود هفت هزار برند ثبت شده است.

او افزود: هرساله تعداد کودهایی که عدم تطابق داشتند کم شده و همین مساله سبب شده تا از سال 94 تاکنون، کیفیت کودها در کشور افزایش یابد.

او با بیان اینکه لایحه حفاظت از خاک منجر به شناسایی خاک‌های آلوده و منابع آن می‌شود، گفت: با ایجاد شورای عالی خاک می توانیم از منابع خاک به خوبی صیانت کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید