Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور اراضی کشور:

تغییر کاربری هر هکتار زمین کشاورزی امنیت غذایی 20 نفر را تهدید می‌کند

ایانا-کشاورزی: سالانه 10هزار هکتار از اراضی به صورت غیرمجاز و یا با مجوز کمیسیون‌های مختلف تغییر کاربری داده می‌شوند، با خروج هر هکتار از زمین‌های حاصلخیز کشاورزی 20 ایرانی دچار مشکل امنیت غذایی می‌شوند.

تغییر کاربری هر هکتار زمین کشاورزی امنیت غذایی 20 نفر را تهدید می‌کند

رئیس سازمان امور اراضی کشور  با بیان اینکه فرسایش، تخریب و تغییر کاربری از جمله اصلی‌ترین عواملی است که خاک حاصلخیز را تهدید می‌کند، افزود: با تصویب قانون حفاظت از خاک می‌توانیم از خاک حمایت کنیم.

به گزارش ایانا، علیرضا اورنگی در همایش روز جهانی خاک با بیان اینکه سالانه 10هزار هکتار از اراضی به صورت غیرمجاز و یا با مجوز کمیسیون‌های مختلف تغییر کاربری داده می‌شوند، افزود: با خروج هر هکتار از زمین‌های حاصلخیز کشاورزی 20 ایرانی دچار مشکل امنیت غذایی می‌شوند.

او با اشاره به اینکه هر هکتار زمین کشاورزی 7.5 تن غذا را تامین می‌کند، توضیح داد: در حال حاضر 14.6میلیون هکتار سطح زیر کشت باغات و مزارع کشور است.

اورنگی با بیان اینکه بعضی از قوانین در تعارض حفاظت از اراضی است، افزود: همچنین ناهماهنگی دستگاه‌ها برای صدور مجوز نیز از جمله مشکلات دیگر است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه به سبب صیانت از خاک کشور برای توسعه همه جانبه‌ کشاورزی برنامه‌های مختلفی از جمله ایجاد 350 گشت حفاظتی برنامه ریزی شده است، گفت: همچنین تصویب مقدمات ایجاد یگان اراضی کشور، توسعه خدمات الکترونیک و جدیت در برخورد با متخلفان در دستور کار است.

اورنگی با تاکید بر اینکه نباید تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز انجام شود، گفت: بازگشت مجدد حاصلخیزی زمین بسیار دشوار است.

او با بیان اینکه برنامه‌هایی نیز برای توانمندسازی روستاییان در حفظ اراضی و همچنین کارگروهی برای مبارزه با زمین خواری ایجاد شده است، افزود: از سال 1385 تاکنون نیز در حدود 180هزار هکتار به مساحت 47 هزار هکتار تغییر کاربری غیر مجاز صادر شده است .

اورنگی با تاکید بر اینکه برای 50هزار هکتار حکم قلع و قمع صادر شده است، افزود: خوشبختانه هر سال نسبت به سال گذشته از تعداد ساخت و ساز‌های غیرمجاز کاسته شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: از مجموع مجوزهای تغییر کاربری 75 موارد که 40 درصد مساحت را شامل می‌شود برای صنایع تبدیل، تکمیلی و سایر تغییر کاربری داده شده‌اند. همچنین 33 درصد برای طرح‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و گردشگری بوده است، البته واقف هستیم که برخی از این ساخت و سازهای غیرمجاز شناسایی نمی‌شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید