Iranian Agriculture News Agency

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

لایحه خاک در مجلس نهایی شد

ایانا-کشاورزی: شورای نگهبان چند ایران از این لایحه گرفته که قرار است این ایرادات برطرف شوند.

لایحه خاک در مجلس نهایی شد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تصویب نهایی لایحه حمایت از خاک در مجلس خبر داد.

علیمراد اکبری در حاشیه همایش روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این لایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به شورای نگهبان ارسال شده است، گفت: شورای نگهبان چند ایران از این لایحه گرفته که قرار است این ایرادات برطرف شوند.

اکبری با تاکید بر اینکه امید می‌رود این لایحه به عنوان پایه اقدامات خاک قرار گیرد، توضیح داد: همچنین سبب جلوگیری از تخریب، آلودگی، اصلاح خاک‌های شور و بهره وری بهتر از خاک با مدیریت مناسب خواهد شد.

او با بیان اینکه خاک به عنوان پایه اصلی حیات در تمام دنیا از گذشته دور مورد بی‌مهری قرار گرفته است، افزود: برای تجدید یک سانتی متر خاک به طور متوسط 500 سال زمان لازم است.

او با تاکید بر اینکه در صورت تجدیدپذیری خاک با میزان فرسایش کنونی نمی‌توانیم آن را تجدیدپذیر کنیم، یادآوری کرد: خوشبختانه جایگاه ایران در مجمع جهانی خاک جایگاه مناسبی است.

معاون آب و خاک، ادامه داد: در تفاهم‌نامه‌ای که به منظور بهره برداری مناسب و مدیریت خاک با فائو انجام شده، قرار بر این است تا 500 هزار دلار نیز به ایران برای این موضوع کمک کند.

اکبری با اشاره به اینکه پروژه حسابداری آب نیز در دست بررسی است، گفت: به طور نمونه مشکل کارون هم با این پروژه پیگیری خواهد شد.

او ادامه داد: فعالیت‌های مشترک بلند مدت دیگری نیز در قالب پروژه UTF خاک‌ های شور نیز در حال اجراست.

اکبری با اشاره به اینکه در اجلاس مجمع جهانی خاک، ریاست رکن سوم این مجموعه به نماینده ایران داده شد، گفت: ایجاد بانک داده‌های ملی فنی و توان تجهیزاتی خاک و همچنین ارتقا دانش و توانایی‌های لازم در حفاظت و مدیریت پایدار خاک از برنامه‌های اجرایی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید