Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران:

امکان عرضه 90 هزار تنی پسته وجود دارد

ایانا-کشاورزی: سال گذشته میزان صادرات حدود 160 هزار تن بوده و بنا بر تخمین انجمن پسته ایران 35 هزار تن از محصول سال قبل باقی مانده است. امسال با در نظر گرفتن 80 درصد محصول در دسترس که چیزی در حدود 90 هزار تن است، میزان صادرات به طور تقریبی به حدود 72 هزار تن خواهد رسید.

امکان عرضه 90 هزار تنی پسته وجود دارد

کاهش بی‌سابقه تولید پسته کشور به علت قرار گرفتن در سال‌های کم محصول و خشکسالی‌های اخیر باعث شده توان تولید باغات پسته به کمترین میزان خود برسد. این کاهش، صادرات این محصول را تحت تاثیر قرار داده است. امسال با در نظر گرفتن تولید پسته که در حدود 50 هزار تن است و مانده محصول سال قبل که به طور تقریبی 35 هزار تن بوده، حدود 90 هزار تن پسته برای عرضه وجود خواهد داشت.

محمود ابطحی رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا اعلام کرد: «امسال تولید پسته در حدود 50 هزار تن است که در مهرماه 96 این میزان در حدود 225 هزار تن بوده. علت کاهش محصول باغات پسته را می‌توان قرار گرفتن در سال کم محصول پسته دانست. درخت پسته سال‌های فراوانی محصول دارد و معمولا پس از سال‌های فراوانی محصول سال کم محصول نیز وجود دارد. سال 96 به نسبت سال فراوانی محصول بود و به همین دلیل امسال سال کم محصول پسته است. خشکسالی یکی دیگر از عللی است که علاوه بر قرار گرفتن در سال کم محصولی مزید بر علت شده است و طی سال های اخیر میزان تولید پسته کشور را تحت تاثیر قرار داده است.»

او در ارتباط  با میزان صادرات پسته ایران گفت: «100 سال است که پسته ایرانی به جهان صادر می‌شود. به طور کلی تقریبا 80 درصد میزان تولیدات پسته صادر می‌شود و 20 درصد آن مصرف داخلی دارد.»

با توجه به این که حدود 80 درصد تولید پسته ایران سالانه به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود. می‌توان گفت سال گذشته میزان صادرات حدود 160 هزار تن بوده و بنا بر  تخمین انجمن پسته ایران 35 هزار تن از محصول سال قبل باقی مانده است. امسال با در نظر گرفتن 80 درصد محصول در دسترس که چیزی در حدود 90 هزار تن است، میزان  صادرات به طور تقریبی به حدود 72 هزار تن خواهد رسید.

رییس هیات مدیره انجمن پسته کشور اعلام کرد: «اگر امسال میزان بارندگی‌ها در حد مطلوبی باشد، پیش‌بینی می‌شود محصول تولیدی پسته در سال 98 نسبت به امسال از وضعیت بهتری برخوردار شود، البته هنوز برای این پیش‌بینی زود است، اما می‌توان به این مساله امیدوار بود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید