Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی:

پرورش صنعتی و متمرکز دام‌های کوچک پربازده توسعه می‌یابد

ایانا-کشاورزی: زمینه استفاده از نژادهای اصیل و سنتز ترکیب‌های جدید ژنتیکی گوسفند و بز در واحدهای دامپروری صنعتی کشور و همچنین حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی به طور کامل فراهم شده و می‌توان از این راه بخش قابل توجهی از نیاز کشور به گوشت قرمز و لبنیات را تامین کرد.

پرورش صنعتی و متمرکز دام‌های کوچک پربازده توسعه می‌یابد

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه استفاده از نژادهای پربازده و ترکیب های جدید ژنتیکی گوسفند و بز در سیستم‌های صنعتی و متمرکز از برنامه‌های کلان بخش دام کوچک کشور به منظور بهبود راندمان و ارتقای بهره وری در تولید گوشت قرمز و شیر است.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضائی در بازدید از مرکز تولید اسپرم دام کوچک فیروزکوه (دام گستر پیشگام) با بیان این که استفاده از نژادهای پربازده و ترکیب‌های جدید ژنتیکی گوسفند و بز در سیستم‌های صنعتی و متمرکز از برنامه‌های کلان بخش دام کوچک کشور به منظور بهبود راندمان و ارتقای بهره وری در تولید گوشت قرمز و شیر است، تصریح کرد: حمایت از سرمایه گذاری در این بخش را در دستور کار جدی و اصولی خود قرار داده‌ایم.

او با بیان این که بستر لازم برای توسعه پرورش متمرکز دام‌های کوچک پربازده آماده است، اظهار کرد: زمینه استفاده از نژادهای اصیل و سنتز ترکیب‌های جدید ژنتیکی گوسفند و بز در واحدهای دامپروری صنعتی کشور و همچنین حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی به طور کامل فراهم شده و می‌توان از این راه بخش قابل توجهی از نیاز کشور به گوشت قرمز و لبنیات را تامین کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، افزایش سرعت پیشرفت ژنتیکی در برنامه‌های اصلاح نژادی را از مزایای مهم مراکز تولید و توزیع اسپرم دام کوچک، دانست و افزود: حمایت از تشکیل مراکز اصلاح نژادی توسط بخش خصوصی از اولویت‌های کاری این وزارتخانه است.

او خاطرنشان کرد: این مراکز می‌توانند با تولید و توزیع مواد ژنتیکی مانع خروج ارز از کشور شوند.

رئیس مرکز دام گستر پیشگام نیز در این بازدید گفت: از خدمات قابل ارائه این مرکز، تامین اسپرم گوسفند نژاد رومانف با خصوصیات تولیدی هم طراز با بهترین گله‌های دنیا به ویژه در زمینه چندقلوزایی بوده و تامین اسپرم نژادهای اصلاح شده بز شیری در برنامه‌های آتی این مرکز می توان نام برد.

مرادی اضافه کرد: این مرکز به منظور تولید و تامین مواد ژنتیکی اصلاح شده و پربازده گوسفند به ویژه در زمینه چندقلوزایی مورد نیاز اصلاح نژاد گوسفندان کشور و در راستای طرح ملی پرورش و اصلاح نژاد گوسفند توسط عده‌ای از متخصصین اصلاح نژاد در سال ۱۳۹۰ تاسیس شده و به عنوان یکی از شرکت های دانش بنیان از سال ۱۳۹۲ توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد تایید گرفته و در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید